Original title:
Sociální sítě ve vzdělávání
Translated title:
Social Networking Sites in Education
Authors:
Suková, Lenka ; Pavlíček, Antonín (advisor) ; Kalina, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá problematikou online sociálních sítí a jejich použitím ve vzdělávání. Práce je rozdělena do dvou základních celků. První část se nejdříve zabývá teorií vzdělávání; Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů jako základnímu kameni vzdělávání a následně novou vzdělávací teorií založenou na učení v sociálních sítích - konektivismem. Poté se práce soustředí na definici online sociálních sítí a představení několika nejznámějších sociálních sítí a příklady jejich využití v zahraniční i tuzemské školní praxi. Druhá část práce je zaměřena na praktické využití vybrané sociální sítě Wall.fm ve výuce předmětu Web 2.0 a sociální sítě na Vysoké škole ekonomické v Praze. Součástí praktické části je dotazníkové šetření mezi studenty předmětu týkající se zpětné vazby na sociální síť a názorů studentů na její použití v rámci výuky. Na základě vlastní analýzy a analýzy dotazníku autorka přináší doporučení a návrhy pro využití sítě v předmětu Web 2.0 a sociální sítě v následujících semestrech.Diploma thesis deals with social networking sites and their use in education. Thesis is divided into two general parts. The first part deals with theory of learning; Bloom's taxonomy of educational objectives and new educational theory based on learning in networks -- Connectivism. After that thesis focuses on the definition of social networking sites, introduction of some of the best known social networking sites and examples of their use in foreign and domestic educational practice. The second part of the thesis is concerned with a practical use of chosen social networking site Wall.fm in classes of Web 2.0 and Social Networking Services course at the University of Economics, Prague. One of the parts is devoted to the survey among students of the course regarding the feedback on the use of social networking site in classes. The author then offers recommendations and suggestions for the use of the social networking site in Web 2.0 and Social Networking Services course in the upcoming semesters.
Keywords:
Bloom's taxonomy; Connectivism; Education; Social Networking Sites; Wall.fm; Bloomova taxonomie; konektivismus; sociální sítě; vzdělávání; Wall.fm
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/29789