Název:
Funkčnost protidrogových pravidel na středních školách
Překlad názvu:
The functionality of antidrug rules at secondary schools
Autoři:
HROMÍŘOVÁ, Jana Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Součástí systému specifické primární prevence užívání návykových látek je vytvoření protidrogových pravidel. Tyto pravidla by měly fungovat tak, aby byla škola mj. schopna rychle identifikovat rizikové žáky/studenty, popř. i jejich rodiče, a těm poté mohla nabídnout cílené služby v rámci selektivní a indikované prevence. V této práci jsem se proto zaměřila na systém protidrogových pravidel. Zda ho školy mají, jak je jasný, transparentní a účinný. A která z těchto pravidel vykazují nejvyšší efektivitu. Výzkum byl realizován metodou polostrukturovaného rozhovoru se školními metodiky prevence ze středních škol. Chtěla jsem využít hlavně jejich zkušenosti z praxe k doporučení nových pravidel a přehodnocení stávajících. Pro výzkum jsem si vybrala střední školy, protože právě studenti ve věku 15 až 19 let se častěji setkávají s problematikou návykových látek. Dochází u nich k tělesnému i duševnímu dozrávání. Utvářejí se nové kolektivy. Objevuje se i rozvíjí schopnost řešit problémy, rozhodovat se, abstraktně myslet, vytvářet hypotézy, věci spojovat. Postupně se prohlubuje samostatnost, oddělují se od rodin a vytvářejí si předpoklady pro budoucí život. Cílem této práce bylo posouzení kvality a efektivity protidrogových opatření realizovaných na vybraných středních školách. ŠMP by se měl snažit o zapojení všech zaměstnanců školy a každý by měl vědět přesně, jaká je jeho úloha v prevenci i při řešení situace, kdy prevence nestačí. Školy upřednostňují jednorázové preventivní akce, ale prevence by měla být komplexní, dlouhodobá a zahrnovat všechny programy, individuální přístup, pozitivní klima školy, funkční protidrogová pravidla atd. Užívání návykových látek ve školním prostředí v době, kdy má škola nad svěřenými osobami zákonný dozor nebo dohled je významným zásahem do jejího života. Proto je nezbytně nutné o tomto jevu vědět a mít vypracován přesný krizový plán. The creation of antidrug rules is a part of the whole system of specific primary drug prevention. These rules should make it possible for the school apart from other things to indentify quickly potential drug users among the pupils/students, to find out their parents possibly too and then to offer them goal-directed services within the bonds of a selective and indicative prevention. That{\crq}s why I paid particular attention to the system of antidrug rules in my work. I examined whether the schools had such a system, how clear, transparent and effective it was and which of the rules showed the highest effect. The research was carried out by application of the half-structured dialogue with the methodologists charged with the prevention at secondary schools. I wanted especially to put their practical experience to good use for suggesting new rules and for rethinking the present ones. I chose secondary schools for my research because just the students aged 15 to 19 years have problems with addictive drugs in many cases. They grow up physically and mentally, create new groups, become able and further develop their ability to solve problems, to take decisions, to think abstractly, to create hypotheses and to combine the facts. They become more independent gradually, leave their families and create conditions for the future life. The aim of this work was to evaluate the quality and effectiveness of antidrug measures implemented at chosen secondary schools. The methodologist charged with the prevention should try to involve the complete staff of the school in the programme, everybody should know his role as far as to the prevention and as far as to the solution of situations where the prevention itself does not appear sufficient any more. The schools prefer single prevention campaigns, but the prevention should be comprehensive, long-term and it should embrace all programmes, an individual approach, positive atmosphere at school, effective antidrug rules etc. The use of addictive drugs in the school ambience at the time when the school looks after entrusted persons or keeps them under supervision is a significant intervention in its life. It is therefore necessary to be aware of this phenomenon and to have at disposal an in detail developed crisis plan.
Klíčová slova:
drogy; efektivnost; prevence; protidrogová pravidla; škola; antidrug rules; drugs; effectiveness; prevention; school Citace: HROMÍŘOVÁ, Jana. Funkčnost protidrogových pravidel na středních školách. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/13283