Název:
Význam neverbální komunikace pro pacienta
Překlad názvu:
Importance of Nonverbal Communication for a Patient
Autoři:
STUDÍKOVÁ, Monika Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Význam neverbální komunikace pro pacienta Výzkumné šetření v bakalářské práci je zaměřeno na posouzení významu neverbální komunikace pro pacienta/klienta. V teoretické části je rozebrána komunikace jako celek se zaměřením na jednotlivé složky neverbální komunikace. Komunikace je slovo skloňované ve všech pádech. Neznamená však pouze mluvené slovo. Má stále větší a zásadní význam, jak v oblasti zdravotnictví, tak v běžném životě. Vede ke vnímavějšímu a lidštějšímu chování personálu a stále více humánnějšímu prostředí ve zdravotnických zařízeních. Úlohou sestry je umět nejen neverbální signály vysílat, ale také je přijímat a porozumět jim. Umožňuje jí to lépe pochopit klienta se všemi jeho potřebami. I dnes přes veškerou snahu o vzdělávání v oblasti komunikace, jsou stále vidět různě velké komunikační bariéry. Cílem šetření je zjistit zda pacienti/klienti zdravotnických zařízení považují neverbální komunikaci za významnou v kontaktu se sestrou. Šetření probíhalo kvantitativní metodou, pomocí anonymního dotazníku. Byl vytvořen jeden druh dotazníku pro námi vybraný výzkumný soubor. Soubor tvořili pacienti/klienti, kteří navštívili ambulantní nebo lůžkové zdravotnické zařízení. Dotazník byl zcela anonymní. Bylo vytvořeno 27 otázek, jejímž cílem bylo zjistit význam neverbální komunikace pro pacienta/klienta. Výzkumný soubor obsahoval 126 respondentů. K dosažení vytyčeného cíle byly stanoveny tyto hypotézy: Hypotéza 1: Pro pacienty/klienty je neverbální komunikace významná. Hypotéza 2: Úroveň neverbálních komunikačních dovedností sestry zvyšuje ochotu pacienta/klienta ke spolupráci během léčby. Na základě statisticky zpracovaných výsledků se obě hypotézy potvrdily. Cíl práce byl splněn. Z výsledků šetření vyplynula další možná hypotéza a to, že neverbální komunikace mezi pacientem/klientem a sestrou ovlivní důvěru v navštívené zařízení. Výsledky tohoto šetření mohou být využity k lepšímu pochopení vlivu neverbální komunikace mezi sestrou a pacientem. Práce by měla vést k zamyšlení nad tím jaký význam má pro pacienta/klienta neverbální komunikace. Také by práce měla vést sestry k zájmu o vzdělávání v oblasti komunikace a ze stran vedení sledovat komunikační dovednosti zdravotnických pracovníků, především sester. Jako jedno z možných řešení je vypracovat a uvést v platnost standard o komunikaci eventuálně požádat o provedení komunikačního auditu.Importance of Nonverbal Communication for a Patient The research of the bachelor{\crq}s thesis is focused on assessment of importance of nonverbal communication for a patient/client. The theoretical part analyses communication as a whole and addresses individual parts of nonverbal communication. Communication is a word used very frequently. But it does not mean only spoken words. Its importance has been increasing in both health service and common life. It leads to more appreciative and decent behaviour of staff and to increasingly humane environment in medical establishments. The task of a nurse is not only to send these nonverbal signals but also to accept and understand them. It enables her to understand clients with all their needs. Despite all efforts for education in the area of communication, there have still been variously large communication barriers. The objective of the research is to ascertain whether patients/clients of medical establishments consider nonverbal communication to be important in a contact with a nurse. The research was conducted by the quantitative method using anonymous questionnaires. One type of a questionnaire was drawn up for the research set selectedby us. The set was composed of patients/clients who visited an outpatient{\crq}s clinic or hospital. The questionnaire was absolutely anonymous. The objective of 27 questions was to ascertain the importance of nonverbal communication for a patient/client. The research set comprised 126 respondents. The following hypotheses were raised in order to achieve the set objective: Hypothesis 1: Nonverbal communication is important for patients/clients. Hypothesis 2: The level of nonverbal communication skills of a nurse increases willingness of a patient/client to cooperate in the therapy. On the basis of the statistically processed results, both the hypotheses have been confirmed. The objective of the thesis has been fulfilled. From the results of the research, another possible hypothesis has arisen, namely that nonverbal communication between a patient/client and a nurse will influence the trust in the visited establishment. The results of the research may be used for better appreciation of the effect of nonverbal communication between a nurse and a patient. The thesis should trigger considerations of importance of nonverbal communication for a patient/client. It should also raise interest of nurses in education in the area of communication and inspire the management to monitor communication skills of medical staff, particularly nurses. One of possible solutions is elaboration and introduction of a communication standard or conducting of a communication audit.
Klíčová slova:
Komunikace; Pacient/Klient; Sestra; Communication; Nurse; Patient/Client Citace: STUDÍKOVÁ, Monika. Význam neverbální komunikace pro pacienta. Písek, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/13258