Original title:
Specifika ve vzdělávání generace 50 + na Českobudějovicku
Translated title:
Specifics in education of 50 + generation in the region around ČB
Authors:
ŽIGOVÁ, Simona Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Vzdělávání generace 50 plus je stále na začátku svého vývoje v naší společnosti. Význam a následná realizace nejvhodnějším forem a metod celoživotního vzdělávání jsou nejen pro generaci 50 plus velmi důležitým faktorem, ovlivňujícím kvalitu života jedince. Celoživotní učení a vzdělávání dospělých patří dnes mezi aktuální priority Evropské unie, jež by měli pomoci vytvořit a zavést moderní systémy a koordinované přístupy ve sférách výchovy a vzdělávání dospělých i u nás. Možnosti učit se by měly být pro každého jednotlivce stejné bez ohledu na věk. Ve všech obdobích života člověka, by měl být kladen důraz na jeho seberealizaci a tak následný osobní rozvoj ve společnosti. Vzdělávání a výchova by se měly stát hlavními prostředky pro formování a budování osobního rozvoje jedince. K programům celoživotního vzdělávání bezpochyby patří i Univerzita třetího věku. Pro generaci 50 plus byla forma tohoto vzdělávání do České republiky zavedena již v roce 1986 a to na Univerzitě třetího věku při univerzitě Palackého v Olomouci. Následovalo mnoho dalších univerzit a také dnešní zájem ze strany veřejnosti o vzdělávání tohoto typu neustále roste. Na druhé straně patří dnešní generace 50 plus na trhu práce do skupin dlouhodobě nezaměstnaných. Patří sem především osoby s nízkou rekvalifikací, se zdravotním postižením, s osobními a sociálními handicapy atd. Většina těchto lidí měla za svůj život jen jedno zaměstnání, a tak neprožité zkušenosti s jiným druhem práce a s tím spojeným defenzivním chováním přisuzují hlavně společnosti nikoliv svým schopnostem. Učení je bráno u generace 50 plus jako něco navíc, co už oni nemají zapotřebí. Zaměstnavatelé požadují od svých zaměstnanců maximální výkon, což je u této generace s ohledem na pokles fyzických aktivit a s tím spojených zdravotních problémů nemožné. Zaměstnavatelé upřednostňují vlastní prestiž a dobré místo v očích společnosti, před životními zkušenostmi, věrností a důvěryhodností, kterou jim může generace 50 plus nabídnout. Jedním z cílů vlády je podpora zvyšování kvalifikace lidí ve vyšším věku. Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje vzdělávací a rekvalifikační kurzy, které by se měly týkat nezaměstnaných nad 50 let věku. V České republice existuje řada společnosti, které se zabývají vzděláváním lidí a to nejen generace 50 plus. Within our society the education of the fifty plus generation seems to be still in its infancy. The significance and the subsequent implementation of the most appropriate forms and methods of lifelong education pose a very important factor affecting the quality of life of the individual not only for the fifty plus generation. Lifelong learning and education of adults are considered to be a top priority of the European Union. The structures of the European Union are expected to assist our country in the design and implementation of modern systems and co-ordinated approaches to the said spheres of learning and education of adults. Every individual citizen, irrespective of age, should get the chance to learn and develop both as a personality and as a member of society. Learning and education should become the main channels of forming and building the personal development of an individual. The Third Age University concept undoubtedly belongs to lifelong learning programmes. This form of education for the fifty plus generation was introduced in our country already in 1986 as a part of the programmes offered by the Palacký University in Olomouc. Many further universities followed this example and the popularity of this type of education in the public has been steadily growing since. On the other side, today´s fifty plus generation presents an age group with very high numbers of the long-term unemployed. Unqualified people, people with impairments, personally and socially handicapped persons have been affected the most. The majority of the people mentioned above have had only one job in their lifetime. Due to their lack of broader job experience and related defensive behaviour they tend to blame the society and not their own lack of competence. Within this social group of the fifty plus generation learning is considered to be more a burden than a need. Employers expect their employees to provide top performance. Due to their decreasing physical fitness and age related health problems, this generation is not able to meet the demands required by the labour market. Employers prefer looks and image, they tend not to appreciate life experience, loyalty and trustworthiness, values today´ s fifty plus generation can offer. One of the priorities of the government is to support professional qualification and re-qualification programmes for the older generation. The Ministry of Labour and Social Affairs has been offering re-qualification and professional training courses specially designed for people over fifty. In the Czech Republic there are a number of companies operating in the field of the education of adults, and they are not focussed only on the fifty plus generation.
Keywords:
Fifty plus generation; Lifelong learning; The quality of life; The third age university; Unemployment; Celoživotní vzdělávání; Generace 50 plus; Kvalita života; Nezaměstnanost; Univerzita třetího věku Citation: ŽIGOVÁ, Simona. Specifika ve vzdělávání generace 50 + na Českobudějovicku. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/13077