Original title:
Ferdinand Laub - život a dílo
Translated title:
Ferdinand Laub - The Life and the Work
Authors:
Polášek, Matěj ; Snítil, Václav (advisor) ; Matoušek, Bohuslav (referee) ; Kotmel, Bohumil (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Cílem magisterské práce Ferdinand Laub - život a dílo je podat pokud možno ucelený, byť ne vyčerpávající přehled o tomto polozapomenutém českém houslistovi, dirigentovi a skladateli. V textu jsou shrnuty dostupné prameny a provedeny jejich revize, neboť poslední monografie byla vydána v roce 1951. Nejvíce prostoru je věnováno životu a uměleckému významu F. Lauba, jenž je všeobecně opomíjen. Práce se zabývá také jeho nepočetnými skladbami, které jsou vhodné k uvádění i v dnešní době. Na Laubově patrně nejhranější skladbě - Polonéze, op. 8 - je dokumentován jeho kompoziční styl. Dále práce obsahuje kapitolu o houslových předchůdcích F. Lauba na Pražské konzervatoři. Text je uzavřen subjektivním hodnocením Lauba v kontextu české hudební kultury.The aim of the master thesis Ferdinand Laub - Life and Work is to offer comprehensive but not exhaustive facts about a practically forgotten Czech violinist, conductor and composer F. Laub. The text presents a summary of available data and some revisions because the last biography was published in 1951. The most extensive part of the work includes biographical data of the violinist and his artistic relevance which is generally undervalued. Attention is also paid to compositions that are available in a small number only. His composing style is demonstrated on his best known piece - Polonaise, op. 7. The text also contains chapters about Laub's ascendants at the Prague Conservatory. The thesis is finished with personal evaluation of Ferdinand Laub in the context of the Czech musical culture.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/5174