Original title:
Problematika nahrávání varhan z hlediska hudební režie
Translated title:
Recording of the pipe organ from the music director's point of view
Authors:
Kunčar, Pavel ; Rybář, Jaroslav (advisor) ; Smolka, Jaroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce mapuje znalosti hudebního režiséra potřebné pro nahrávání
varhan. Ty se pohybují od stavitelství varhan, přes dějiny hudby a zvukovou
estetiku až po čistě praktické znalosti nahrávání a zpracování nahrávky. První
kapitola se zabývá vývojem stavitelsví a zvukové estetiky varhan. Nástroje různých
epoch se od sebe liší konstrukcí a představou o zvukové dokonalosti. Ve druhé
kapitole jsou varhany představeny jako prostředek umělecké interpretace. Jsou
popsány interpretační možnosti i jejich vývoj. Třetí kapitola pak popisuje průběh
nahrávání varhan a zpracování nahrávky. V další kapitole se hovoří o dramaturgii
CD a koncertu. Pátá kapitola obsahuje interpretační rozbor tří různých nahrávek
jedné skladby.The thesis shows the knowledge, that the music director needs to know to
record the pipe organ, from the facts of the organ building, through the history of
music and sound aesthetics, to practical knowledge of recording and postproduction.
First chapter talks about the history of the pipe organ building and
history of the aesthetics of it's sound. Throughout the music history, the
construction of the organ differs. Also the idea of it's perfect sound does. The
second chapter describes the pipe organ as a medium of a musical interpretation
and the history of it's possibilities. The third chapter talks about the recording itself
and the post-production. The dramaturgy of a CD record or a concert is described in
the fourth chapter. The last chapter analyses three different records of a same piece
from the musical point of view.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4959