Original title:
Richard Straus Koncert pro hoboj a malý orchestr AV 144
Translated title:
Concerto for Oboe and Small Orchestra AV 144
Authors:
Pavlíček, Lukáš ; Mihule, Jiří (advisor) ; Hlaváč, Jiří (referee) ; Brožková, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce o hobojovém koncertu Richarda Strausse přináší nový pohled
do historie jeho vzniku a zabývá se srovnáními pramenů a edice. V prvních dvou
kapitolách je popsán umělecký vývoj skladatele, stručný životopis a práce dále
zpracovává historii vzniku koncertu. Ta přináší ujasnění všeobecně rozšířené
legendy, zahalené mnoha historkami a nepřesnostmi. V další kapitole je koncert
analyzován z hlediska formálně-tématického rozboru a je doplněn krátkými
notovými ukázkami. S tím souvisí i další kapitola, která je věnována porovnání
originálního manuskriptu s tištěnou partiturou a ukázkou malých odchylek.
V posledních třech kapitolách je téma zaměřeno hlavně na interpretaci,
uvedenou krátkými životopisy tří interpretů, a detailní srovnání jejich nahrávek a
pojetí koncertu. Po závěru následují přílohy, v nichž autor prezentuje všechny
prameny a materiály, od časové tabulky srovnávající nahrávky, fotografie
dokumentující historii vzniku koncertu, až po notový materiál.The subject of this thesis is Richard Strauss's oboe concert. The author puts the
historical beginnings of this concert into a new perspective and carries out
several comparisons. The first two chapters describe the composer's artistic
progress, his brief biography and the history of the concert's origins. They
straighten out a popular legend, which is full of anecdotes and inaccuracies. Next
chapter analyses the concert in its formally-thematic aspect and the analysis is
supported by short note examples. Related to that is the following chapter, which
compares the original manuscript with the printed score and shows examples of
differences. The main focus of the last three chapters is interpretation,
introduced with short biographies of three musicians, and a detailed comparison
of their recordings and concepts of the concert. After the conclusion, the author
presents appendices containing the sources and materials used, e.g. a chart
showing time comparison of recordings, photos documenting the the gradual
development of the concert as well as music sheets.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4826