Original title:
Death Note - Analýza jednotlivých výstupních médií
Translated title:
Death Note - Separate Output Media Analysis
Authors:
Doležálková, Klára ; Pospiszyl, Tomáš (advisor) ; Fila, Kamil (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Má bakalárská práce analyzuje jednu z japonských mang, tedy
populárních komiksu? Death Note (od scénáristy Takeshi Obaty a
kreslíre Tsugumi Ohby), a další média, v kterých se objevila.
Jsou to ješte animovaný televizní seriál a dvoudílný hraný film.
Snažila jsem se porovnávat je nejen z hlediska výrazových
prostredku a deje, ale také jsem zohlednila jejich vztah
k japonské soucasné vizuální kulture. Snažila jsem se taktéž
obsáhnout širší kontext Japonska, at už vizualitu reklam nebo
specificky japonský fenomén ?superflat?. Dalšími zkoumanými
jevy byla konkrétní sociální vrstva mladých Japoncu (jejíž
zástupci v Death Note podle me vystupují) ? otaku, fenomén
Prodigy a také to, jak se v Death Note se samozrejmostí
casto objevují a tématizují média. Poté jsem se také zabývala
puvodností obrazu zprostredkovaného divákovi, at už komiksem,
kresleným seriálem nebo hraným filmem, resp. jeho
odvozeností/(ne)puvodností. Cerpala jsem predevším z anglicky
psané literatury, ale zdrojem mi byl v hojné míre i internet
a císlo casopisu Živel venované Japonsku.My thesis analyses one of the japanese popular comicses ? manga ? Death Note (written by Takeshi Obata and
illustrated by Tsugumi Ohba) and its other media incarnations,
which means animated tv series and a feature film consisting
of two parts. I put an effort to compare them considering the
camera work, editing, size of the angle and the story itself.
Their relationship to the contemporary japanese visual culture
is mentioned too. To describe the visual character of japanese
commercials and the phenomenon of "superflat" I chose to use
the broader frame of Japan proper. Furthermore, I made a
research on the social group of japanese teenagers called
otaku, prodigy and last but not least the media technologies
appearing often in Death Note. Finally I included the chapter
about the origin of a picture, or, rather: how it is impossible
to perceive a picture in its purity, when every single picture
is derived nowadays.
My thesis is mostly based on the english-written literature,
but I gained a lot of information online and from a Živel issue
about Japan.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4506