Original title:
Digitalizace veřejných projekcí
Translated title:
Digitizing of public screennings
Authors:
Pospíšilová, Eva ; Danielis, Aleš (advisor) ; Vítek, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Magisterská práce ?Digitalizace veřejných projekcí? se zabývá příchodem digitalizace do filmové distribuce. Pokouší se zmapovat současný ?přechodový? stav a nastínit průběh této změny v následujících letech. Snaží se co nejsrozumitelnější cestou obeznámit čtenáře se základními pojmy, které se používají v digitální kinematografii. Porovnává digitální a klasickou filmovou projekci a popisuje jejich technologické i ekonomické výhody a nevýhody. Popisuje technické parametry v současnosti dostupných digitálních projekčních zařízení, jejich pravděpodobný vývoj a nové 3D digitální technologie. Zabývá se novými normami stanovenými americkou iniciativou ?Digital Cinema Initiatives? a francouzskou ?AFNOR?. A nakonec srovnává již fungující přechod klasické filmové distribuce k digitální v USA a snaží se uvést možné modely přechodu v Evropě, kde jsou podmínky odlišné.The master diploma thesis ?Digitizing of Public Screenings? deals with the forthcoming digitisation of film distribution. It tries to monitor the present ?transitional? period and to describe the course of the imminent change in the upcoming years. Its aim is to familiarise the readers with the basic concepts used in the digital cinema in the most comprehensible way. It compares the digital and classical film projection while describing their technological and economical advantages and disadvantages. It describes technical parameters of the currently available digital projection devices, the likely development thereof, and the new 3D digital technologies. It deals with new norms imposed by the American initiative ?Digital Cinema Initiatives?, and the French ?AFNOR?. Finally, it compares the already functioning transition from the classical film distribution towards digital forms in the USA, trying to present possible transition models for Europe, where conditions are different.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/2813