Original title:
Hodnocení přístupnosti elektronických obchodů
Translated title:
the accessibility rating of electronic shops
Authors:
Bourek, Josef ; Gála, Libor (advisor) ; Červenková, Marie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je otestovat několik elektronických obchodů podle jejich přístupnosti. Jsou zde testovány elektronické obchody, které nepatří příliš mezi významné a známé. Předpokládá se, že jejich přístupnost bude horší než je tomu u jejich veliké konkurence. Nejdříve, před začátkem testování, je zmíněno několik důležitých faktů. Je vysvětlen pojem přístupnost obecně, a přístupnost webových stránek. Jsou zde popsány základní hendikepovaní uživatelé, kteří trpí určitými typy hendikepů a to jim zhoršuje práci na internetu. Jsou zmíněny způsoby testování přístupnosti, obzvláště metodiky, které se pro testování používají. Z těchto metodik byla zkonstruována jedna metodika, které obsahuje pouze některé prvky metodik, aby metodika odpovídala rozsahu práce. Po zkonstruování metodiky je vybráno několik menších elektronických obchodů, na kterých je metodika aplikována. Po otestování jednotlivých obchodů jsou vyhodnoceny samostatně a vzájemně porovnány.The main objective is to test the accessibility of electronic shops. The tested e-shops belong among small ones and not well-known. It's supposed that the accessibility of that e-shops is worse than the bigger ones have. First of all before testing the accessibility there are mentioned some important facts about accessibility. There are explained the conceptions of accessibility and web accessibility. There are mentioned people who suffer from some handicaps and because of it they have problems with working on the internet. There are described a few methodologies that are used for testing the web accessibility. One methodology was constructed from those methodologies. The metodology containes only a few check points because of the limited range of this work. After constructing the methodology several smaller e-shops were chosen and tested for their accessibilities. After the testing the results are interpreted and compared with other results.
Keywords:
accessibility; electronic shop; website; elektronický obchod; přístupnost; webová stránka
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/11803