Original title:
Body Image v marketingu
Translated title:
Body image in marketing
Authors:
Böserová, Jana ; Pešek, Ondřej (advisor) ; Zamazalová, Marcela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá marketingovým významem body image v inzerci vybraných časopisů životního stylu pro ženy či muže. Hlavním cílem je analyzovat inzerci prostřednictvím kvantitativní obsahové analýzy a pomocí ní zmapovat, které prvky body image jsou nejčastěji prezentované. Na základě získaných údajů je dále cílem provést rozbor těchto prvků a zjistit, jak se liší zobrazování lidského těla za předpokladu, že cílovou skupinou čtenářů jsou ženy či muži. Sekundárním cílem je provést tuto analýzu i na titulních stranách zkoumaných časopisů. Práce je rozdělena do několika částí. První část představuje základní teoretická východiska z oblasti marketingové komunikace s důrazem na tiskové médium, další část se již zcela věnuje problematice body image a sebepojetí vlastního těla. Podstatou praktické části je vyhodnocení obsahové analýzy, shrnutí získaných výsledků a následně vyvození závěrů i marketingového doporučení.The Master's Thesis deals with the marketing research of the body image meaning in female and male life style magazines chosen. The main aim is to analyze the advertisement using the quantitative content analysis and to identify the most common elements presented, furthermore to analyse these elements based on the data obtained and to find out the difference of human body presented when female and male are the target groups. The secondary aim is defined as to prepare this analysis for the front-page of magazines chosen as well. The thesis is divided to several parts. The first part deals with the basic theoretical background of marketing communication focused on daily press, next section concentrates on the body image issue and self body feeling. The nature of practical section is the content analysis evaluation, summary of data obtained and drawing a conclusion together with marketing suggestion.
Keywords:
Body image; content analysis; life style magazine advertisement; body image; inzerce v časopisech životního stylu; obsahová analýza
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/25658