Original title:
Návrat tradičních tuzemských značek a jeho vnímání českými spotřebiteli
Authors:
Djakowová, Nela ; Halík, Jaroslav (advisor) ; Jech, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V posledních letech se na tuzemský trh začínají úspěšně vracet některé původní tradiční značky výrobků, které čeští spotřebitelé znali a kupovali již v období socialismu. Setkáváme se s retrovlnou, kterou představují vedle obnovených tradičních českých značek také televizní retroseriály, pořady o životě za socialismu, dobové výstavy nebo lokální projekty na podporu původních značek. Téma práce bylo vybráno vzhledem k aktuálnosti návratu českých spotřebitelů k původním tuzemským značkám. Cílem práce je prozkoumat a pospat tento trend, jeho okolnosti a souvislosti a doložit jej na konkrétních příkladech úspěšných návratů tradičních českých značek. Podrobněji se práce věnuje příběhu návratu elektrické pečící mísy Remoska do českých domácností a jejímu rozšíření i do domácností zahraničních. Ve své praktické části práce zpracovává empirický populační výzkum navržený autorkou a analyzuje vnímání výše popsaného trendu českými spotřebiteli.Traditional well-known czech brands that domestic consumers kept buying during the socialism period, have been successfully returning to the Czech market in the recent years. Besides reestablishing original retail brands we are now encountering co called ''retrowave'' in general, which is represented with TV retro series and programs, exhibitions and local brand support projects. The theme of this thesis has been chosen due to its actual and contemporary reasons and overall inclinations of Czech consumers to the traditional brands and values. The goal is to examine and describe this trend, its factors, circumstances and contingencies and also to support key findings with several successful real examples from the market. The thesis describes thoroughly successful return of traditional czech baking oven Remoska and its expansion to both Czech and foreign households. The practical part of this thesis processes empirical research on the Czech population sample designed by the author which is supposed to analyze the trends described above.
Keywords:
brand; marketing mix; promotion; Remoska; socialism; traditional czech brands; marketingový mix; propagace; Remoska; socialismus; tradiční tuzemské značky; značka
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/25397