Original title:
International Strategies of Czech Enterprises
Translated title:
Mezinárodní strategie českých podniků
Authors:
Salvi, Petra ; Dvořák, Jiří (advisor) ; Štrach, Pavel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
eng Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[eng][cze] This paper examines the research of Bartlett and Ghoshal on managing businesses across borders and applies their findings to the specific Czech context. By doing this, the work briefly examines the historical, cultural and environmental factors that have influenced the development of Czech companies particularly in international markets, to determine the peculiarities of Czech organisations operating abroad; then it suggests and reviews four Czech companies that fit within defined organisational structures.Cílem této práce bylo v prvé řadě nastudování a identifikace čtyř mezinárodních strategií, jmenovitě: Globální, Multinazionální, Internazionální a Transnazionální, definovaných autory Christopher A. Bartlett a Sumantra Ghoshal ve svém díle: BARTLETT, C.A. & GHOSHAL, S. Managing across borders: the transnational solution -- 2nd ed. Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts(1998) ISBN 0-87584-849-4. V druhé části se tato práce zabývá následnou aplikací poznatků v českém podnikatelském prostředí a to na základě analýzy čtyř vybraných českých společností.
Keywords:
administrative heritage; competitive forces; global strategy; international strategy; multinational strategy; the structure and processes of international company; transnational solution; administrativni dedictvi; globalni strategie; konkurencni sila; mezinarodni strategie; multinazionalni strategie; struktura a procesy mezinarodni spolecnosti; transnazionalni strategie
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/23583