Original title:
Reklama z pohledu českého daňového práva
Translated title:
Advertisement through the scope of Czech tax law
Authors:
Králová, Štěpánka ; Marková, Hana (advisor) ; Boháček, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se věnuje analýze daňových dopadů reklamy. Reklama jako nástroj, jehož cílem je hledání zákazníků a podpora prodeje, může mít mnoho konkrétních forem. Autorka obecně definuje daňovou uznatelnost nákladů na reklamu při stanovení základu daně z příjmů a následně uvádí daňové souvislosti různých forem reklamy jak z pohledu daně z příjmů, tak i z pohledu DPH. Z daňového hlediska je důležité odlišení reklamy od reprezentace. Určitou výjimkou je bezplatné poskytování reklamních předmětů. Dále jsou odlišeny dary od sponzoringu, včetně uvedení jejich dopadů na straně jejich příjemců. Pozornost je věnována také daňovým souvislostem reklamy ve formě reklamních vzorků a ochutnávkových akcí, slev a věrnostních programů. Autorka se zaměřuje také na legislativní omezení marketingových soutěží. Dopady na dotčenou problematiku má také harmonizace v oblasti reklamy a daní v EU, z níž je následně odvozen možný budoucí vývoj této oblasti.Various tax impacts of advertising are analysed in the thesis. Advertising is perceived as an instrument serving the purposes of searching customers and supporting sales, and it may subsist in many particular forms. The tax deductibility of adverisement costs for the determination of income tax base are analysed, and consequently the tax implications of various advertising forms are introduced from both of the income tax and VAT view. From the tax point of view, the differentiation between the advertising and entertainment is important. Cost-free provision of promotional items forms a special exception. Furthermore, the gifts are diversified from the sponzoring and also the tax impact on the side of the recipient is mentioned. A special attention is paid to tax impacts of advertising through the means of promotional samples and tasting, price reductions and fidelity schemes. Also the legislation limitation of the marketing competitions are analysed. The respective theme is also influenced by the EU-harmonisation of advertising and tax areas, from which the possible progress in this field may be deducted.
Keywords:
advertising; entertainment; income tax; promotional competitions; sponzoring; daň z příjmů; reklama; reklamní soutěže; reprezentace; sponzoring
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/25901