Original title:
Finanční fundraising
Translated title:
Financial fundraising
Authors:
Sedláčková, Klára ; Boukal, Petr (advisor) ; Eisler, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá finančním fundraisingem, jehož úkolem je sehnat pro nestátní neziskovou organizaci z různých zdrojů dostatečné množství finančních prostředků sloužících k naplňování poslání. Cílem práce je charakterizovat možné zdroje financování nestátní neziskové organizace a popsat způsoby, jak od jednotlivých zdrojů podporu získat. Dále také poukázat na ostatní činnosti, které s fundraisingem souvisí a které podporují jeho úspěchy. Praktická část má posloužit k aplikaci fundraisingových postupů na konkrétní občanské sdružení a k vysvětlení příčin nevyužívání některých druhů fundraisingu, které jiná nezisková organizace využívá. V teoretické části jsou uvedeny zdroje financování, jednotlivé druhy fundraisingu a metody oslovování dárců (metody fundraisingu). Kvůli úzké vazbě na fundraising je zde popsána také problematika rozpočetnictví. Práce se dále zabývá vztahy s potenciálními a již existujícími dárci a později také problematikou PR, neboť vztahy s veřejností ovlivňují pohled potenciálních dárců na organizaci a tím rozhodování o poskytnutí či neposkytnutí příspěvku. Praktická část slouží jako aplikace využitelnosti fundraisingu v praxi.This thesis deals with the financial fundraising, whose task is to find for a non-profit organizations from various sources with sufficient funds to fulfill the mission of serving.The goal is to characterize the possible sources of funding non-governmental organizations and describe the ways how to gain support from different sources. They also point out other activities related to fundraising and supporting its success. The practical part shlould serve as the application of the fundraising practices of civil associations and also specific explanation of reasons for not using certain types of fundraising that other non-profit organization uses. In the theoretical part, there are explained the sources of funding, different types of fundraising methods and approaching donors (fundraising methods). Because of the close relation to fundraising, there is also the issue describes the budgeting. The thesis also deals with relationships with potential and existing donors. Later there is an issue of PR as Public Relations influence the views of potential donors to the organization and the decision granting or with holding allowance. Practical part serves as a practical application of usability practices in fundraising.
Keywords:
fundraising; non-profit organization; sources of funding; fundraising; nestátní nezisková organizace; zdroje financování
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/26886