Original title:
Dopravní infrasturuktura Ruské federace
Translated title:
Transport infrastructure of Russian Federation
Authors:
Šapošnikov, Pavel ; Sato, Alexej (advisor) ; Brožová, Libuše (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá dopravní infrastrukturou Ruské Federace, kdy sleduje vývoj po rozpadu SSSR až do současnosti. Jsou popsané hlavní dopravní cesty všech forem dopravy s důrazem na dopravu nákladní, role jednotlivých forem dopravy Ruska uvnitř státu i v mezinárodním obchodě, problémy v jednotlivých odvětvích dopravy a perspektivy rozvoje a strategické cíle. Ze struktury exportu-importu Ruska vyplývá, že se jedná o zemi, která vyváží suroviny a dováží statky konečné spotřeby, proto je dán důraz na region Petrohradu a Sibiře a jejich rozvoj a perspektivy. Práce dále rozebírá dopravní integrační dialog mezi Ruskem a Evropskou Unií včetně stavby plynovodu Nord Stream a výstavbu dopravních koridorů spojujících EU s jihem a východem. Dále poukazuje na možnosti integrace Ruska do Evropy a na rizika spojená s nezralostí ekonomicko-legislativních podmínek (především byrokracie a rozdílnost norem a nejednotnost vlády v názoru na dlouhodobé strategie rozvoje), nekonkurenceschopnost a zastaralost dopravní infrastruktury Ruska ve srovnání s EU a potřebu této integrace jak pro EU (suroviny, odbyt zboží), tak pro Rusko (modernizace, růst blahobytu).Subject of current diploma thesis is study of transport infrastructure of Russian Federation. Study is reviewing development of transport after revolution to the present day, describes transportation network and main parts of it with emphasis on freight transportation. Study shows role of each form of transportation within the state and as a part international trade, shows major problems in every sector, prospects or development and strategic targets. Russian import-export structure proves, that country exports resources as main commodity and imports goods and services, which is a reason or importance of Sankt-Peterburg and Siberian regions and their development. Study also analyzes further dialogue regarding integration of Russia into European transportation network via corridors and cooperation in the matter of unification of technical and other norms and working on Nord Stream and other projects. Main inhibitor of integration process is underdevelopment of legislative and economical conditions and fragmentation of Russian government in key strategic decisions regarding long-term projects and obsolescence of Russian infrastructure. Cooperation can be profitable to both sides, to EU it brings resources and new markets, to Russia increase of economic welfare and modernization of standards).
Keywords:
Integration; Nord Stream; Russian Federation; Transport infrastructure; Transsiberian; Dopravní infrastruktura; Integrace; Nord Stream; Ruská Federace; Transsibiřská magistrála
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/23923