Original title:
Vliv rozšíření internetu na pokles prodejů hudebních nosičů CD
Translated title:
Effect of the Spread of the Internet Use on the Sales of Audio CDs
Authors:
Trš, Lukáš ; Běláčková, Vendula (advisor) ; Chalupníček, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se věnuje prokázání vlivu rozšíření internetu na prodej hudebních nosičů CD. Analyzuje trendy od konce 90. let 20. století do současnosti pro americký a český trh. Činí tak v rámci vztahu mezi hudebními žánry a jejich odlišnými cílovými skupinami, kdy předpokládá jiné zasažení u žánrů s posluchači snáze adoptujícími internet a ostatními. Práce tak analyzuje pokles prodejů hudebních nosičů v posledních 10 letech, na kterých se CD primárně podílí, a dokládá, že jednou z jeho příčin je postupné zavádění internetu a s ním pravděpodobně související nelegální získávání nahrávek a také technologický přechod z formátu CD na MP3.This thesis is concerned with the effect of widespread internet use on the sales of audio CDs. It analyses trends in the American and Czech markets from the end of the 1990's to today. Its analysis is based on the relationship between musical genres and their respective target audiences with the hypothesis being that genres with listeners who have adopted the internet more rapidly are more affected than other genres. The thesis proves that the decrease in music sales in the last ten years, the bulk of which have been CDs, has been caused by the graudual establishment of the internet with its probable illegal downloading of recordings and the change in format to MP3 from CD.
Keywords:
CD; Internet; Music; CD; Hudba; Internet
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/26568