Original title:
Elektronické prostředky tvorby, vydávání a distribuce hudby
Translated title:
Electronic means for creation, release and distribution of music
Authors:
Šebek, Michael ; Pavlíček, Antonín (advisor) ; Oškrdal, Václav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá elektronickými prostředky pro tvorbu, vydání a distribuci hudby, zejména z pohledu začínajícího autora. Popisuje hlavní způsoby vydávání elektronické hudby, přičemž se soustředí na vydávání pomocí internetových zprostředkovatelů. Představuje desítky zprostředkovatelských serverů a podmínky spolupráce, které nabízejí začínajícím autorům. Na základě vlastním průzkumem získaných ekonomických dat tyto zprostředkovatele porovnává podle zisku, který může autor jejich výběrem dosáhnout. Uvažuje se prodej singlů, alb a také obojí dohromady zavedením a použitím pojmu zprůměrovaného alba. Zisk autora u jednotlivých zprostředkovatelů je přitom porovnán různými metodami. Buď na základě různých předem zvolených počtů prodaných kusů anebo zahrnutím očekávaného počtu prodaných kusů, který je odhadnut několika strategiemi. Začínající autor může při svém rozhodování využít buď doporučení v práci formulovaných anebo provést vlastní porovnání použitím našich metod. Nakonec je začínající autor uveden do problematiky autorských práv a jsou mu navrženy různé zastupující společnosti, nebo jiná alternativní sdružení.Electronic means for creation, release and distribution of music are covered by the Bachelor thesis, particularly from a starting author's point of view. Major modes to release electronic music are reviewed with a particular focus on internet operating online music distributors that link the authors with music e-shops. Dozens of online distributors are reviewed for the conditions and services they offer to starting authors. Based on the data acquired by an original research, the online distributors are evaluated and compared according to the total benefit the author can achieve. The marketing of both singles and albums is considered. A new concept of averaged album is introduced to cope with diversity of distributors. Several methods are proposed and used to evaluate and compare the author's profit. Calculations are performed using a fixed number as well as an expected number of units sold. An electronic music debutant may apply the recommendations derived in the thesis, consult the data tables and the charts included in the text or even run the presented methods on his or her own. Intellectual property rights are also discussed and several organizations protecting the rights of music authors are reviewed and evaluated from a starting author's point of view.
Keywords:
distribution; electronic means; music; release; Distribuce; Elektronická hudba; Vydávání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/24057