Original title:
Vnímání značek Coca Cola a Kofola na českém trhu
Translated title:
Perception of the brands Coca-Cola and Kofola on the Czech market
Authors:
Svobodová, Julie ; Zeman, Jiří (advisor) ; Filipová, Alena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce zkoumá vnímání značek Coca-Cola a Kofola na českém trhu. Cílem této práce je analyzovat a porovnat vnímání těchto značek českými spotřebiteli a následně navrhnout opatření pro zlepšení marketingových strategií těchto firem. V teoretické části se věnuji problematice značky a metodám marketingového výzkumu. V praktické části představím firmy Coca-Cola a Kofola, provedu kvantitativní výzkum metodou sémantického diferenciálu a na něj navazující kvalitativní výzkum pomocí skupinového rozhovoru. Pomocí těchto výsledků a svého uvážení navrhnu změny marketingových strategií pro obě značky. Tato práce odhaluje silné a slabé stránky jednotlivých značek: Coca-Cola je vnímána spotřebiteli hůře než Kofola pouze v bodě slogan či popěvek firmy. Z dalšího výzkumu vyplývá, že toto může být způsobeno nedostatečným povědomím o sloganu a navrhuji tedy posílení znalosti sloganu Coca-Coly. Na druhou stranu Kofola je u spotřebitelů negativně hodnocená v ohledech designu, distribuce a podpoře prodeje a měla by proto upravit své logo, změnit tvar láhve, posílit distribuci a podporu prodeje. Dále by obě firmy měly zkvalitnit spotřebitelské soutěže.The bachelor thesis explores perception of the brands Coca-Cola and Kofola on the Czech market. The objective of this thesis is to analyse and compare perception of these brands by the Czech consumers and consequently propose proceedings to improve marketing strategies of these comapnies. In the theoretical part I attend to brand issue and methods of marketing research. In the practical part I present companies Coca-Cola and Kofola, proceed quantitative research by the method of semantic differential and conseqential qualitative research by the group interview. By conclusion of these results and my discretion I propose the marketing changes for both brands. This thesis shows the strenghts and weaknesses of these two brands: Coca-Cola is percepted by the consumers worse than Kofola in the point of slogan or tune of the company only. But the following research schows that the reason for it may be the poor awareness of the slogan, so I propose to boost the familiarity of the Coca-Cola slogan. On the other side Kofola is evaluated negatively in aspects of design, ditribution and sales promotion, so it should modify its logo, the shape of the bottle, reinforce distribution and sales promotion. Both brands could also improve the quality of consumer competition.
Keywords:
Coca-Cola; Kofola; perception of the brand; research of perception; Coca-Cola; Kofola; vnímání značky; výzkum vnímání (percepce)
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/25443