Original title:
Dumpingové praktiky maloobchodů
Translated title:
Dumping practices of retailers
Authors:
Ristovský, Tom ; Vostrovská, Zdenka (advisor) ; Zemplinerová, Alena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou dumpingových praktik na trhu českých pivovarů. Práce je zaměřená na způsob tvorby cen maloobchodních řetězců v ČR. V první části jsou vymezeny pojmy jako dumping, cenová diskriminace, nabídka, poptávka, ochrana hospodářské soutěže, cenová elasticita a tvorba cen. Druhá část práce zachycuje praktické příklady tvorby dumpingových cen a jejich následný dopad na trh. Zkoumaným trhem je trh piva v České republice a vybrané produkty pro potřebnou analýzu zastupují čtyři nejprodávanější světlé výčepní piva -- Gambrinus, Braník, Kozel a Staropramen. Práce přibližuje následky způsobované dumpingovými praktikami maloobchodů vůči dodavatelům - podrážení přímé distribuce a následné problémy při tvorbě cen. Ve třetí části se práce věnuje analýze legislativního rámce dané problematiky v rámci ČR a Evropské unie. Cílem práce je potvrdit či vyvrátit hypotézu, zda je právně institucionální legislativní rámec dostatečný na ochranu trhu před dumpingovými praktikami maloobchodů.Bachelor thesis deals with dumping practices in the market of Czech breweries. The work is focused o the method of pricing used by detail chains in the country. The first part defines terms such as dumping, price discrimination, supply, demand, protection of competition, price elasticity and pricing. The second part show practical examples of creation of dumping prices and their consequent impact on the market. Examined market is beer in the Czech Republic and selected products for the analysis represent four best selling light draft beers - Gambrinus, Braník, Kozel and Staropramen. The thesis approaches consequences cause by dumping practices of retailers to suppliers -- irritation of direct distribution and subsequent difficulties with pricing. The third part deals with the analysis of the legislative framework of the issue within the Czech Republic and the European Union. The goal is to confirm or invalidate the hypothesi that the current institutional legal framework is sufficient to protect the market from dumping practices of retailers.
Keywords:
dumping; fair price; retailers; the Office for the Protection of Competition; dumping; maloobchodní řetězce; spravedlivá cena; úřad pro ochranu hospodářské soutěţe
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/27334