Original title:
Komerční komunikace v českém farmaceutickém průmyslu
Translated title:
Commercial Communication in Czech Pharmaceutical Industry
Authors:
Kadlecová, Barbora ; Mikeš, Jiří (advisor) ; Hrubá, Kamila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Komerční komunikace v českém farmaceutickém průmyslu pojednává o možnostech použití nástrojů marketingové komunikace (reklama, PR, podpora prodeje, osobní prodej, apod.) ve farmaceutickém průmyslu. Specifickým rysem farmaceutického marketingu je oddělená komunikace na odbornou (lékaři) a širokou (pacienti) veřejnost, která pro oslovení dané cílové skupiny vyžaduje použití odlišných reklamních sdělení a mnohdy i jiné komunikační kanály. Regulace farmaceutického trhu daná zákonem o reklamě, zákonem o rozhlasovém a televizním vysílání a ustanovením Státního ústavu pro kontrolu léčiv nařizuje velmi přísná pravidla pro možnosti oslovování těchto dvou cílových skupin, které jsou v diplomové práci popsány jak z hlediska teoretického (ustanovení daná zákonem), tak z hlediska praktického, založeného na popisu komunikace na širokou i odbornou veřejnost konkrétní farmaceutické firmy.Thesis titled Commercial communications in czech pharmaceutical industry is about how to use marketing communication tools (advertising, public relations, sales promotion, personal selling, etc.) in the pharmaceutical industry. A specific feature of pharmaceutical marketing is separate communication to public (patients) and to professionals (doctors) which requires using different communication messages and also different channels to each target group. Pharmaceutical marketing is regulated by advertising law, by the Council for Radio and TV Broadcasting and by the provisions of the State Institute for Drug Control which control the ways how two target groups are addressed. Possible marketing tools are described from both theoretical (legal) and also practical (marketing communication of specific pharmaceutical company) terms.
Keywords:
Advertising; Doctors; Patients; Pharmaceutical industry; State Institute for Drug Control; Farmaceutický průmysl; Komerční komunikace; lékař; pacient; Regulace reklamy; SÚKL
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/26142