Original title:
Medzikultúrna komunikácia v medzinárodných vzťahoch: Modely medzikultúrneho vzdelávania a mávrh merania ich efektov.
Translated title:
Intercultural communication in international relations: Models of intercultural learning and proposition of the research of their effects
Authors:
Kissiová, Veronika ; Lehmannová, Zuzana (advisor) ; Klusák, Miroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] S rozmáhajúcou sa globalizáciou stále narastá význam medzikultúrnej komunikácie. Práve jej zlepšenie je úlohou medzikultúrneho vzdelávania. Jednou z foriem medzikultúrneho vzdelávania je účasť na výmenných pobytoch v zahraničí. Tieto pobyty majú väčšinou dlhodobejší charakter a sú považované za veľmi prínosné, ale ich efekty sú málokedy merané. Hlavným cieľom tejto práce je navrhnúť výskum, ktorý by dokázal zistiť do akej miery sú výmenné programy úspešné v plnení svojich cieľov, predovšetkým v oblasti prechodu od etnocentrických postojov k etnorelatívnym.S rozšiřující se globalizací stále narůstá význam mezikulturní komunikace. Právě její zlepšení je úkolem mezikulturního vzdělávání. Jednou z forem mezikulturního vzdělávání je účast na výměnných pobytech v zahraničí. Tyto pobyty mají většinou dlouhodobější charakter a jsou považovány za velmi přínosné, ale jejich efekty jsou málokdy měřeny. Hlavním cílem této práce je navrhnout výzkum, který by dokázal zjistit do jaké míry jsou výměnné programy úspěšné v plnění svých cílů, zejména v oblasti přechodu od etnocentrických postojů k etnorelativním.With the expanding globalization importance of intercultural communication is increasing. The task of intercultural learning is improvement of this communication. Participation on exchange programs abroad is also one form of intercultural learning. These sojourns are considered very beneficial, but their effects are rarely measured. Main aim of this thesis is to propose a research, which could find out to which extent are exchange programs successful in fulfilling their goals, especially in area of transition from ethnocentric stages to ethnorelative stages.
Keywords:
intercultural communication; intercultural learning; research; mezikulturní komunikace; mezikulturní vzdělávání; výzkum
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/26335