Original title:
Segmentace trhu piva
Translated title:
Beer Market Segmentation
Authors:
Koulová, Tereza ; Filipová, Alena (advisor) ; Zeman, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá segmentací trhu piva v České republice. Záměrem je zjistit, zda se odkryté segmenty od sebe navzájem odlišují nebo zda existuje pouze jeden dominantní segment. Práce je rozdělena do dvou částí, z čehož první je metodologicko-teoretická a druhá praktická. V teoretické části jsou popsány jednotlivé složky marketingové strategie, tj. segmentace, targeting a positioning. Ve druhé části práci jsou analyzovány veřejně dostupné zdroje, poté je zpracována obsahová analýza televizních spotů a tištěné reklamy s pivní tématikou. Hlavním obsahem praktické části je zhodnocení vlastního kvantitativního výzkumu, na jehož základě jsou prostřednictvím statistického programu SPSS odkryty jednotlivé segmenty. Výsledkem je deskripce jednotlivých segmentů a navržení vhodných marketingových doporučení.This master thesis deals with beer market segmentation in the Czech Republic. The main aim of this thesis is to find out whether there is only one big segment or more different segments can be found there. The thesis is divided into two parts, the methodological --theoretical and the practical one. Segmentation, targeting and positioning are described in the first part. The second part is devoted to secondary resources analysis and content analysis focused on beer advertisements. The main part of practical section is to depicts primary quantitative research which is the basis for market segmentation done via SPSS statistic programme. At the end of this master thesis all segments are described in detail and marketing recommendation for each of them are also added there.
Keywords:
Cluster Analysis; Content Analysis; Market Segmentation; Marketing Research; Marketingový výzkum; Obsahová analýza; Segmentace trhu; Shluková analýza
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/26990