Original title:
Návrh marketingové strategie obchodníka
Translated title:
Analysis of the market of lower middle class cars with target of increasing market share for product
Authors:
Zich, Štěpán ; Vávra, Oldřich (advisor) ; Vlček, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je pomocí analýzy konkurenčních sil posoudit možnosti zvýšení tržního podílu pro nový model vozu Mercedes-Benz třídy A v České republice, který přijde na trh v roce 2012 a spadá do kategorie nižší střední třída. Hlavním prostředkem pro vytvoření závěrů je analýza pěti konkurenčních sil dle Portera, do nichž patří existující konkurence na trhu, hrozba nově vstupujících, vyjednávající síla zákazníků, dodavatelů a hrozba substitutů. Výsledky jsou shrnuty ve SWOT schématu. Základními zdroji jsou statistiky sdružení dovozců automobilů, interní údaje Mercedes-Benz Česká republika a údaje ze stránek prodejců. Závěr představují marketingová doporučení, mezi která patří strategie diferenciace značky, držení se základních konkurenčních výhod, v krátkodobém časovém horizontu zvýšení marketingových výdajů, ve střednědobém zvýšení počtu dealerství a servisů v ČR a boj proti negativní lokální reputaci.The main goal of this thesis is to analyse possibilities for market share grow for new model of Mercedes-Benz A class in the Czech republic, the car comes to market by 2012 and belongs to lower middle class category. The method for reaching the goal is analysis of competition forces by Porter, it means threat of new entrants and substitute products, bargaining power of buyers and suppliers and rivalry among existing firms. The sources for information are statistics from SDA and intern data from Mercedes-Benz Czech republic and websites of car dealers. Results are sorted in SWOT scheme. Conclusions are marketing recommendations: the strategy of differentiation, keeping main brand competition advantages, in short term increase of investments in promotion, in middle term fight with bad local reputation and increase of dealerships and services in ČR.
Keywords:
Analysis; Porter; SWOT; Analýza; Porter; SWOT
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/26845