Original title:
Produkty cestovního ruchu v oblasti zážitkové turistiky
Translated title:
Tourism Product in the Sphere of Adventure Tourism
Authors:
Pelejová, Dana ; Hesková, Marie (advisor) ; Jaderná, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cestovní ruch (CR) se stává stále významnější součástí národního hospodářství. Ve vyspělých ekonomikách je většina obyvatel zaměstnaná v sektoru služeb, kam patří i náplň cestovního ruchu. V současné době zažívá cestovní ruch v rámci České republiky vrchol svého rozvoje. Buduje se nová moderní infrastruktura, která propojuje jednotlivé přírodní i kulturní skvosty. Osobně soudím, že velký vliv na tomto rozvoji mají především finance z evropských fondů, které na naše území již několik let proudí. Jako nedostatek na trhu současného CR u nás vnímám nedostatečnou komunikaci mezi jednotlivými subjekty. Komplexní propojení služeb, informačních systému a turistických cílů. Cílem mé práce je navrhnout možnost budoucí spolupráce jednotlivých originálních, turisticky atraktivních subjektů zážitkové turistiky na území jižních Čech, především na Jindřichohradecku s přesahem do Dolního Rakouska (Waldviertel). Tyto vybrané subjekty budou pak společně vytvářet marketingově i oborově propojenou oblast, která je v rámci EU známá pod pojmem TLA tourism leasing area. Můžeme ji chápat i jako destinaci, kde budou vzájemně propojené jednotlivé subjekty zážitkové turistiky. Základní idea TLA "učící se oblasti" se jeví poměrně jednoduše, avšak její implementace vyžaduje přísnou koordinaci a všestrannou spolupráci. A právě toho bych chtěla dosáhnout v rámci své diplomové práce.Tourism is becoming an ever more important part of the national economy. In advanced economies, the majority of inhabitants are employed in the services sector, which includes tourism. Currently tourism is at the peak of its development in the Czech Republic. A new, modern infrastructure is being built to connect up the natural and cultural treasures. My personal judgement is that it is primarily the finances from European funds, which have been streaming into the country for several years now, that have a large influence in this development. I see the market deficit in the CR to be poor communications between individual stakeholders. The comprehensive interconnection of services, information systems and tourist destinations. The aim of my work is to propose possible future cooperation for individual original, attractive stakeholders in experiential tourism within the territories of the Czech Republic, above all the Jindřichův Hradec district with its overlap into Lower Austria (Waldviertel). These stakeholders will then jointly form an area where both marketing and the professions are connected; this is known in the EU under the title of a tourism learning area (TLA). They can also be understood as destinations where individual stakeholders involved in experiential tourism are interconnected. The basic idea of the TLA seems relatively simple, however its implementation requires precise coordination and multilateral cooperation, and it is this that I want to achieve within this thesis.
Keywords:
cooperation; cross-border cooperation; experiential tourism; marketing mix; marketing specifics of the CR; publicity; Southern Bohemia; tourism; tourism learning areas; cestovní ruch; jižní Čechy; marketingový mix; propagace; přeshraniční spolupráce; specifika marketingu v CR; spolupráce; tourism learning areas; zážitková turistika
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/25957