Original title:
Mapování kulturních preferencí obyvatel města Klatovy
Translated title:
Mapping culture preferences of Klatovy
Authors:
Tomanová, Jaroslava ; Tyslová, Irena (advisor) ; Kouba, Vojtěch (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Zkoumání motivace, hodnot a dalších faktorů, které ovlivňují preference a spotřební chování v kulturním sektoru, je dnes běžnou praxí ve vyspělých zemích. Tato bakalářská práce se věnuje představení několika způsobů, jakými byl výzkum prováděn v různých zemích a v praktické části navrhuje způsob, jakým by mohl být výzkum proveden v konkrétních podmínkách na území obce s rozšířenou působností Klatovy. Statistické techniky, které dovedou měřit významnost faktorů ovlivňujících spotřební chování v kultuře, v sobě skrývají velký potenciál, jenž může přispět nejen samotným kulturním organizacím k efektivnějším manažerským a strategickým rozhodnutím, ale i k transparentnějšímu přerozdělování veřejných zdrojů v tomto sektoru.Research of motivation, values and other factors which influence preferences and consumption behaviour in the culture sector is standard practice in the developed countries. This bachelor thesis focuses on introducing several methods that have been used for the research in different countries. The practical part suggests a method which could be used for this kind of research in the area of Klatovy and the villages belonging to the power of this municipality. There have been developed statistical techniques used for measuring the relevance of the factors which influence the consumption behaviour in culture and arts. This might be significantly important not only for the cultural organisations and efficient decision making but also for the municipalities and the transparent redistributing of financial sources in this sector.
Keywords:
arts activities; consumption behaviour; culture events; motivation; preferences; research; survey; values; hodnoty; kulturní akce; motivace; preference; průzkum; spotřební chování; umělecká aktivita
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/27899