Original title:
Příčiny zániku nových firem na trhu
Translated title:
Causes of failure of new firms in the market
Authors:
Nestrašil, Boris ; Kešner, Martin (advisor) ; Křížek, Miroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je nalézt nejčastější příčiny zániku nových firem na trhu během prvních tří let. Dílčími cíli je pak vymezit externí a interní příčiny a nalezení vlastností podnikatelů, které způsobují zánik firem. Práce je přínosem pro začínající podnikatele, které seznámí s faktory, jichž se mají vyvarovat. Práce vychází z průzkumu mezi podnikateli, kteří působili na českém trhu a byli nuceni svou činnost ukončit. Práce ukazuje nejčastější příčiny zániku firem, které způsobují podnikatelé nebo manažeři. Ukazuje i příčiny zániku firem, které jsou zapříčiněny externími faktory, které nejsou v kompetenci odpovědných osob podniku. Hlavními příčinami jsou nedostatečné plánování, špatný peněžní tok, neurčení koncových zákazníků a konkurenční boj.The goal of the Bachelor's Thesis is to find the most frequent causes of failure of new firms in the market during the forst three years. Partial goals are to define the external and internal causes and find characteristics of entrepreneurs, which leads to the failure of the business. Thesis is beneficial for beginning entrepreneurs. They acquaint with factors, which are good to be avoided. The Thesis is based on a research among entrepreneurs, who worked in the Czech market and were forced to stop their activities. The thesis shows the most frequent causes of failure of new firms that cause entrepreneurs or managers. Shows causes of failure of new firms that are caused by external factors and that are not in the competence of executives. The main causes are inadequate planning, poor cash flow, failure of determination of final costumer and competition.
Keywords:
barriers to entrepreneurship; business failure; critical failure factors; mistakes in entrepreneurship; small and medium-sized enterprises; chyby v podnikání; kritické faktory selhání; malé a střední podniky; překážky pro podnikání; selhání podniku
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/27289