Original title:
Analýza efektivnosti poboček cestovní kanceláře pomocí DEA modelů
Translated title:
Analysis of travel agency branches effectiveness with DEA models
Authors:
Smrčka, Pavel ; Jablonský, Josef (advisor) ; Dlouhý, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V dnešním světě velmi silné konkurence, nejen v oblasti cestovního ruchu, roste důležitost potřeby identifikovat silné a slabé stránky výkonnosti celé pobočkové sítě cestovní kanceláře, ale i jejích částí, tedy jednotlivých poboček. K tomuto problému je možné přistoupit pomocí benchmarkingu. Tato metoda je v současnosti široce využívána při srovnání podobně se chovajících systémů a procesů ve všech oblastech lidské činnosti. K benchmarkingu je možné využít také modely analýzy obalu dat. Tato práce se zabývá nejprve teoretickým popisem základních modelů analýzy obalu dat. Dále je zaměřena na popis síťových modelů použitých v praktické části práce. V této poslední části jsou porovnány vybrané pobočky cestovní kanceláře a identifikovány nedostatky v jednotlivých oblastech výkonnosti poboček.In today's fiercely competitive environment, not only in the tourism sector, we see a rise in the need to identify the weak and strong sides of the performance of the entire branch network of a travel agency, as well as of its components, the particular branches. This problem can be approached using the process of benchmarking. This method is currently widely used to compare the similarly behaving systems and processes in all areas of human activity. Data envelopment analysis models can be used as one of the methods of benchmarking. This thesis deals first with the theoretical description of the basic models of data envelopment analysis. It then moves on to concentrate on the description of the network-based models, which are then used in the practical part of the thesis. In this last part, it compares selected travel agency branches and identifies the deficiencies in particular areas of their performance.
Keywords:
benchmarking; data envelopment analysis; network-based model; tourism; two-stage model; analýza obalu dat; benchmarking; cestovní ruch; DEA modely; dvoustupňový model
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/28497