Original title:
Nové formy výuky s podporou informačních technologií
Translated title:
New teaching methods using the Information Technology
Authors:
Drudík, Jakub ; Šedivá, Zuzana (advisor) ; Benáčanová, Helena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce popisuje vybrané nové formy výuky za použití informačních technologií. S přihlédnutím k podpoře kurzu Informatika na VŠE jsou nastíněny možnosti dalšího rozvoje způsobu výuky kurzu. Jako první krok rozvoje je vybrána tvorba výukových tutoriálů metodou screencastingu, pro kterou je vypracována rozsáhlá metodika. Ta pokrývá přípravu, realizaci, i publikaci samotných tutoriálů. Pro otestování metodiky byly dle jejího návodu vypracovány výukové opory pro část kurzu zabývající se aplikací Microsoft Excel 2007, a to formou ukázky postupu řešení vytvořených příkladů. Vytvořené materiály byly poskytnuty (nejen) studentům formou publikace na vytvořených webových stránkách, a v rámci 14 denního testování bylo získáno velké množství dat ze zpětné vazby. Jak ze sledování pohybu návštěvníků stránek, tak z elektronického dotazníku. Zpětná vazba byla poté důkladně analyzována a její závěry posloužily k optimalizaci vytvořené metodiky, která je tím zdárně dokončena a dána k dispozici dalším potenciálním tvůrcům výukových tutoriálů.The diploma thesis describes selected new teaching methods using the Information Technology. In consideration of supporting the Informatics course at University of Economics, the options of future teaching methodology development are outlined. The creation of educational tutorials in form of screencasting is considered as the first development step, for which the methodology has been drawn up. It covers preparation, implementation and publishing of the tutorials. To test the methodology, supporting learning materials were worked out accordingly for the part of the course explaining Microsoft Excel 2007 application -- in form of the illustration of the problem solving process. The created tutorials were published on the special website and presented (not only) to students. Within 14-day testing period a large dataset was acquired to provide feedback both from tracking visitors' movements on the website and from e-questionnaires. The feedback was thoroughly analysed and the conclusions were used for the optimalization of the methodology which was finalized by this step and is disposable for authors of future educational tutorials.
Keywords:
E-learning; Methodology; Microsoft Excel; Screencast; Tutorial; E-learning; Metodika; Microsoft Excel; Screencast; Tutoriál
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/26730