Original title:
Perspektivy českého exportu na vybrané rozvíjející se trhy
Translated title:
Analysis of Czech exports to markets outside the EU
Authors:
Vinter, Michal ; Gráf, Václav (advisor) ; Urban, Luděk (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Česká republika došla během transformace v 90. let mnoha změn. Jednou z nich bylo dočasné opuštění trhů Východní Evropy a silný nárůst exportního podílu na trzích EU. S postupujícím časem se však zájem českých exportérů znovu obrací na kdysi opuštěné, rozvíjející se trhy. Tato práce představuje teoretické rámce, které ovlivňují vzájemný obchod ČR a zemí mimo EU a využívá analytické nástroje, k odhadu jejich konkrétních projevů na český export. Pomocí makroekonomického konceptu konkurenceschopnosti a gravitačního modelu mezinárodního obchodu ukazuje, že českému exportu přináší cenová konkurenceschopnost stále výhodu, avšak především kvalita institucí na straně druhé potenciály exportu svazuje. Mezi specifické poptávkové faktory, použité v této studii, určil gravitační model jako významné vliv historických obchodních partnerství a stupeň rozvoje importující země. Při porovnání hodnot skutečného exportu s hodnotami předpovídanými modelem pozorujeme, že se v průměru český export do zkoumaných zemí nachází nad potenciálem.Throughout the transformation process during 1990's has the Czech Republic undergo many important changes. One of these was the temporary abandonment of Eastern European markets and the rapid growth in export share of EU markets. With the passing of time, however, the interest of Czech exporters turned once again towards the emerging markets. This paper presents a theoretical framework that affect trade between the Czech Republic and non-EU countries and uses analytical tools to estimate their specific manifestations in czech exports. Used concept of macroeconomic competitiveness and gravity model of international trade shows that price competitiveness of czech exports still provides the relative advantage, but on the other is the potential of exports bound by the quality of institutions. The model show that the specific demand factors used in this study eg. the impact of historical business partnerships and the degree of development of importing countries are significant. When comparing the actual export values with the values predicted by model, we observe that, on average, Czech exports to the analyzed countries is above its potential.
Keywords:
export; foreign market access; potential trade; supply capacity; export; kapacita nabídky; potenciální obchod; přístup na zahraniční trhy
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/28931