Název:
"Evropský parlament - přímo volená instituce EU ve výuce vzdělávacího oboru výchova k občanství"
Překlad názvu:
EUROPEAN PARLIAMENT
Autoři:
VÁCLAVOVÁ, Zuzana Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] ANOTACE Rigorózní práce pojednává o Evropském parlamentu jako jediné přímo volené instituci Evropské unie ve vzdělávacím oboru Výchova k občanství. Úvodní části práce se zabývají historickým kontextem integrace Evropské unie a vzniku Parlamentního shromáždění ESUO. Následující kapitoly se zabývají otázkou prvních přímých voleb do Evropského parlamentu, jejich vznikem, vývojem i důvody poklesu zájmu Evropanů hlasovat do této nadnárodní instituce. Pro přiblížení okolností evropských voleb v České republice se jedna z kapitol věnuje i této problematice. Druhá část práce nabízí pohled do české kurikulární reformy podporující posílení evropské dimenze ve vzdělávání a postavení Evropského parlamentu ve výuce vzdělávacího oboru Výchova k občanství. V závěru je analyzován dotazníkový průzkum, kterého se účastnili učitelé druhého stupně základních škol Jihočeského kraje, kteří vyučují předmět vzdělávacího oboru Výchova k občanství. Práce vychází ze studia celostátní české a zahraniční literatury a pramenů. ANNOTATION Thepresentdoctoral thesis explorestheEuropeanParliament as theonlyonedirectlyelectedinstitutionoftheEuropean Union as taughtwithintheeducationalsubject "Education to citizenship". Theintroductorypartsofthedoctoral thesis engage in thehistoricalcontextofintegrationoftheEuropean Union and formationoftheParliamentaryAssembly ECSC. Thefollowingchaptersexaminetheissueofthefirst direct electionintotheEuropeanParliament, itsformation, development and reasonswhytheEuropeans' interest to vote in the said transnational institution is on the decline. To furtherclarifycircumstancesofEuropeanelections in the Czech Republic, oneofthechaptersinvestigates these problems. Theother part ofthedoctoral thesis provides a viewintothe Czech curricularreform, whichsupportstheEuropeandimension in education and thepositionoftheEuropeanParliament in lessonsoftheeducationalsubject "Education to citizenship". Theconcluding part analyses a questionnairesurvey in whichteachersoftheeducationalsubject "Education to citizenship" forsecondaryschools in theSouth Bohemian region participated. Thedoctoral thesis isbased on national and foreignliterature and otherdocumentarysources.
Klíčová slova:
dotazníkový průzkum.; evropská dimenze ve vzdělávání; Evropský parlament ve výuce; Klíčová slova: Evropský parlament; přímé volby; volební účast; direct elections; Europeandimension in education; EuropeanParliament in schoollessons; Keywords: EuropeanParliament; questionnairesurvey.; voterturnout Citace: VÁCLAVOVÁ, Zuzana. "Evropský parlament - přímo volená instituce EU ve výuce vzdělávacího oboru výchova k občanství". České Budějovice, 2011. rigorózní práce (PhDr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/26667