Original title:
Strategie při vzdělávání nově příchozích žáků z Ukrajiny
Translated title:
Strategy for education of new arrival pupils from Ukraine
Authors:
Drastichová, Natálie ; Poche Kargerová, Jana (advisor) ; Vallin, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2025
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá strategiemi při vzdělávání nově příchozích žáků z Ukrajiny. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsán český i ukrajinský systém a také je zpracována jejich komparace. Dále je přiblížena pozice ukrajinského žáka v České republice včetně současné legislativy. Také jsou v práci popsány organizace, které se zabývají podporou cizinců. V závěru teoretické části jsou popsána podpůrná opatření, která mohou školy při práci s ukrajinskými žáky využívat. Praktická část je zpracována pomocí kvalitativního výzkumu. Základní technikou byly rozhovory s různými pedagogickými pracovníky na základních školách, na jejichž základě byly na jednotlivých školách popsány strategie při příchodu ukrajinských žáků, jejich diagnostiky a řazení do ročníků, dále průběh jazykové podpory a výuky češtiny jako druhého jazyka, spolupráce s organizacemi a využívané materiály pro výuku a také podpůrná opatření a osvědčené strategie zkoumaných škol. Závěr výzkumu popisuje podpůrná opatření nezbytná k úspěšné integraci žáků s odlišným mateřským jazykem, jako jsou flexibilita škol, individuální přístup k žákům a propojení školního prostředí s externími podpůrnými organizacemi. KLÍČOVÁ SLOVA žák s odlišným mateřským jazykem, ukrajinský žák, začlenění, inkluze, podpůrná...This diploma thesis explores strategies for educating newly arrived pupils from Ukraine. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical section describes both the Czech and Ukrainian education systems and compares them. It also examines the position of Ukrainian pupils in the Czech Republic, including current legislation. The thesis further describes organizations that support foreigners. The end of the theoretical section outlines support measures that schools can utilize when working with Ukrainian pupils. The practical part employs qualitative research, primarily through interviews with various educational professionals at primary schools. These interviews describe strategies for integrating Ukrainian pupils, their diagnostic assessment, grade placement, language support, and Czech language instruction as a second language. Additionally, the practical part covers cooperation with organizations, teaching materials used, and support measures and proven strategies implemented by the studied schools. The research conclusion highlights essential support measures for the successful integration of pupils with a different mother tongue, such as school flexibility, an individual approach to pupils, and the connection of the school environment with external support...
Keywords:
inclusion; interventions; pupil with different mother language; support measures; Ukrainian pupil; inkluze; podpůrná opatření; ukrajinský žák; začlenění; žák s odlišným mateřským jazykem
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/198256