Original title:
Vliv rituálů na adaptaci dětí v MŠ
Translated title:
The influence of rituals on the adaptation of children in kindergarten
Authors:
JAKEŠOVÁ, Alexandra Document type: Bachelor's theses
Year:
2025
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vlivem rituálů na děti v mateřské škole v období adaptace. V teoretické části se zaměřuje na předškolní věk dítěte a s ním spojený nástup dítěte do mateřské školy. Dále na socializaci a adaptaci dítěte, která je spojena se začleňováním se dítěte do společnosti nebo právě s nástupem dítěte do mateřské školy, s jeho reakcemi a ukončením tohoto období. Poslední kapitolou teoretické části jsou rituály, které jsou popsány od jejich vzniku, přes jejich význam, až po jednotlivé rituály, s kterými se můžeme v průběhu dne setkat, jak v mateřské škole, tak i mimo ni. Praktická část obsahuje výsledky z pozorování tří dětí v mateřské škole, které jsou doplněny o rozhovory s pedagogickými pracovníky a analýzou dokumentů, ve které můžeme najít informace o mateřské škole, jejich adaptačním procesu a využívaných rituálech. Právě pozorování je hlavní metodou výzkumu, která je o tyto další dvě metody doplněna. Na závěr nás práce informuje o výsledcích výzkumu, kde jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky a následně ověření stanoveného cíle.The bachelor thesis deals with the influence of rituals on children in kindergarten in the period of adaptation. In the theoretical part it focuses on the preschool age of the child and the associated entry of the child into kindergarten. Furthermore, the socialisation and adaptation of the child, which is connected with the child's integration into society or with the child's entry into kindergarten, his/her reactions and the end of this period. The last chapter of the theoretical part deals with rituals, which are described from their origin, through their meaning, to the individual rituals that can be encountered during the day, both in and outside the kindergarten. The practical part contains the results of observations of three children in the kindergarten, which are complemented by interviews with teaching staff and document analysis, in which we can find information about the kindergarten, their adaptation process and the rituals used. Observation is the main research method, which is complemented by these other two methods. Finally, the thesis informs us about the results of the research, where the answers to the research questions are summarized and then the verification of the stated objective.
Keywords:
adaptation; kindergarten; preschool age; rituals; adaptace; mateřská škola; předškolní věk; rituály Citation: JAKEŠOVÁ, Alexandra. Vliv rituálů na adaptaci dětí v MŠ. České Budějovice, 2025. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/77879