Original title:
Sexuální a genderově podmíněné obtěžování na vysokých školách Analýza výročních zpráv vysokých škol za rok 2023
Translated title:
Sexual and gender-based harassment at universities - the analysis of annual university reports for 2023
Authors:
Donovalová, Anna ; Andreska, Zuzana ; Linková, Marcela Document type: Research reports
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato studie se zabývá řešením sexuálního a genderově podmíněného obtěžování, a to analýzou informací vykazovaných ve výročních zprávách 25 veřejných vysokých škol v České republice za rok 2023. Studie sleduje, jaká opatření vysoké školy vykazují, jak naplňují požadavky modelu 7P (Prevalence, Prevence, Pomoc, Postih, Poskytování služeb, Partnerství a Politiky) a Minimálního standardu bezpečného prostředí, podle kterých je osnova výročních zpráv MŠMT modelovaná, a hodnotí vývoj opatření od roku 2021. Výsledky ukazují nárůst počtu a rozmanitosti nástrojů, včetně zavádění plánů genderové rovnosti, školení, specializovaných online nástrojů či zavádění pozic ombudsosob. V oblasti implementace opatření instituce reportují významně méně. Ve srovnání s předchozími lety se zvýšila kvalita vykazování. I přes patrný pozitivní jev v přijímání opatření mezi vysokými školami stále existují významné rozdíly v reportování této problematiky. Studie formuluje doporučení pro instituce a pro MŠMT, která se týkají vykazování této problematiky, ale také implementace vykazovaných opatření a politik.This study examines the approach to addressing sexual and gender-based harassment by analysing information reported in the 2023 annual reports of 25 public universities in the Czech Republic. It investigates the measures universities report, how they fulfil the requirements of the 7P model (Prevalence, Prevention, Support, Prosecution, Service Provision, Partnerships, and Policies) and the Minimum standard for a safe environment for high-quality, sustainable, and independent research and educational activities, which form the basis of the Ministry of Education, Youth, and Sports (MŠMT) reporting guidelines. It also evaluates the development of these measures since 2021. The findings reveal an increase in the number and diversity of tools implemented, including the adoption of gender equality plans, training programs, specialized online tools, and the establishment of ombudsman positions. However, universities report significantly less progress in implementing these measures. Compared to previous years, the quality of reporting has improved. Despite this positive trend, substantial differences persist among universities in addressing and reporting on this issue. The study provides recommendations for both institutions and the Ministry of Education, Youth, and Sports. These focus on improving reporting practices as well as enhancing the implementation of reported measures and policies.
Keywords:
Gender-based harassment; higher education institution; reporting; sexual harassment Project no.: MS2103 Funding provider: GA MŠk