Original title:
Biologické invaze v environmentální výuce pro druhý stupeň základních škol a nižší stupeň víceletých gymnázií
Translated title:
Biological invasions in environmental education for the second grade of primary schools and lower secondary schools
Authors:
Patoková, B. ; Patoka, J. ; Berchová Bímová, K. ; Görner, T. ; Jančaříková, K. ; Kalous, L. ; Kopecký, O. ; Kořen, V. ; Novák, K. ; Pergl, Jan ; Saska, L. ; Skuhrovec, J. ; Šmejkal, Marek ; Vodáková, B. ; Pyšek, Petr Document type: Methods
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem této metodiky je ucelené představení tématu biologických invazí, které jsou v dnešním globalizovaném světě celosvětovou hrozbou pro biodiverzitu. Cílovou skupinou jsou pedagogové pro druhý stupeň základních škol a nižší stupeň víceletých gymnázií. Metodika by měla sloužit jako teoretický základ především pro rozšíření vzdělávací oblasti Člověk a příroda a pro realizaci environmentální výchovy, případně budoucích souvisejících průřezových témat. Informace v ní obsažené poskytnou pedagogům dostatečný teoretický rámec a návodné scénáře, jak problém biologických invazí a souvisejících rizik žákům vyložit a jak s nimi látku náležitě procvičit. Metodika tematicky navazuje na první díl série, který je určený pro první stupeň základních škol.The main objective of this methodology is to present the topic of biological invasions, which are a global threat to biodiversity in today's globalised world. The target group is teachers for the second level of primary schools and lower secondary schools. The methodology should serve as a theoretical basis, especially for the extension of the educational area of Man and Nature and for the implementation of environmental education, or future related cross-cutting themes. The information contained in it will provide teachers with a sufficient theoretical framework and guiding scenarios on how to explain the problem of biological invasions and related risks to pupils and how to practice the material with them appropriately. The methodology is thematically linked to the first volume of the series, which is intended for the first level of primary schools.
Keywords:
biological invasions; conservation; education; grammar school Project no.: SS02030018 Funding provider: GA TA ČR