Original title:
Cesta galeristy a jednoho obrazu. Mikoláš Lehmann a evropské výstavní turné s obrazem Veraikon Gabriela Maxe.
Translated title:
The Journey of a Gallery Owner and a Painting. Nicolaus Lehmann and His European Exhibition Tour with Veraikon by Gabriel Max.
Authors:
Česká, Lucie Document type: Papers Conference/Event: Plzeňské mezioborové sympozium /43./. Léta putování. Lidé na cestě v dlouhém 19. století, Plzeň (CZ), 20230302
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cesty s tzv. senzačními obrazy po nejrůznějších městech Evropy se staly pro mnohé galeristy nedílnou součástí jejich podnikatelských aktivit. Díla, se kterými byla taková mezinárodní turné podnikána, předcházela pověst a ať už se jednalo o jejich prezentaci v rámci pravidelných přehlídek umění nebo o výstavu samostatnou, vždy se těšily hojnému zájmu publika. Pro mezinárodní cesty s dílem, které budilo skutečnou senzaci, se v sedmdesátých letech 19. století rozhodl i pražský galerista Mikoláš Lehmann. Mikoláš Lehmann patřil mezi galeristy, jejichž podniky se v Praze etablovaly v poslední třetině 19. století, a které díky svým stálým výstavám rozšířily nabídku soudobé umělecké produkce pro zdejší publikum. Lehmannovým salonem prošla za více než třicet let jeho fungování díla českých i zahraničních umělců, mezi nimiž lze zmínit nejvýraznější spolupráci s malířem Gabrielem Maxem. Ten vytvořil dílo, se kterým se Mikoláš Lehmann rozhodl absolvovat svou první zahraniční cestu. Gabriel Max namaloval obraz „Kristova hlava na roušce svaté Veroniky“ roku 1874. Po uvedení v Lehmannově salonu vzbudila malba mezi návštěvníky skutečnou senzaci a mezi odborným publikem a uměleckými kritiky mnohé diskuse. Lehmann se odezvu rozhodl využít a s obrazem absolvoval zahraniční turné, jehož první zastávkou se roku 1875 stal Londýn, kde byl představen veřejnosti v rámci pravidelné jarní výstavy ve French Gallery. V kontextu Lehmannových obchodních strategií se jeho první zahraniční cesta stala velmi důležitou – pomohla galeristovi seznámit se se zahraničním prostředím, vybudovat důležité kontakty a poznat postupy, které využívali podnikatelé, jejichž galerie měly již zavedenou tradici.Traveling with „sensational paintings“ around various European cities became an integral part of many gallerists' business activities. The works of art with which such international tours were undertaken were preceded by their reputation, and whether they were presented at regular art shows or at solo exhibitions, they were always popular with the public. In the 1870s, Prague gallerist Nicolaus Lehmann also decided to travel internationally with a work that caused a sensation. Nicolaus Lehmann was one of the gallerists whose business became well established in Prague in the last third of the 19th century and whose permanent exhibition expanded the range of contemporary art production on offer to the local public. During the more than thirty years of its existence, Lehmann's salon was filled with works by Czech as well as foreign artists, most notably painter Gabriel Max, who created the work which Nicolaus Lehmann decided to take on his first trip abroad. Gabriel Max painted the painting „Head of Our Saviour“ in 1874. When it was shown in the Lehmann's salon, the painting caused great sensation among visitors and much discussion among the professional public and art critics. Lehmann decided to take advantage of the response and toured abroad with the painting, the first stop being London in 1875, where it was presented to the public as part of the regular spring exhibition at the French Gallery. In the context of Lehmann's business strategies, his first trip abroad became very important – it helped the gallerist become acquainted with the foreign milieu, build important contacts and learn about the practice used by entrepreneurs whose galleries had an established tradition.
Keywords:
19th century art; art exhibition and criticism; Czech salon art; private gallery; salon Host item entry: Léta putování. Člověk na cestách v dlouhém 19. století, ISBN 978-80-200-3517-2
Institution: Institute of Art History AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: https://hdl.handle.net/11104/0361645