Název:
S Prazdrojem do Afriky: cesty Emila Holuba mezi realitou a mýtem.
Překlad názvu:
With Prazdroj to Africa: Emil Holub´s Journeys Between Reality and Myth.
Autoři:
Winter, Tomáš Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: Plzeňské mezioborové sympozium /43./. Léta putování. Lidé na cestě v dlouhém 19. století, Plzeň (CZ), 20230302
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Dr. Emil Holub (1847–1902) byl jedním z nejpopulárnějších českých cestovatelů. Již během života důsledně pracoval na prezentaci úspěchů svých cest, spojenou se sebeprezentací vlastní osoby. Psal vědecké, ale i populárně naučné texty, pořádal veřejná přednášková turné a velkolepé výstavy. Popularitu neztratil ani po své smrti, o čemž svědčí různorodá literární zpracování jeho osudů. Kromě toho se postava stala námětem filmu, jedné písně a rovněž reklamního spotu. Posledně jmenovanému produktu – reklamě na Plzeňský Prazdroj – věnuje příspěvek detailní kritickou pozornost. Jeho interpretaci využívá k tomu, aby ukázal jeden ze způsobů, jakým se na místo prezentování reality Holubových cest vytvářejí určité mýty. V této souvislosti se text zabývá i Holubovým vztahem ke kolonialismu a jeho prezentováním jižní Afriky jako „exotického” místa.Dr. Emil Holub (1847–1902) was one of the most popular Czech travellers.In his lifetime, he consistently worked on the presenting the successes of his travels, combined with self-presentation of his own person. He wrote both scientific and popular science texts, organised public lecture tours, and spectacular exhibitions. He did not lose popularity even after his death, as evidenced by the various literary accounts of his life. In addition, his persona has been the subject of a film, a song, and a commercial. The present paper pays detailed critical attention to the latter product – an advertisement for Pilsner Urquell brewery. Its interpretation is used to show one of the ways in which certain myths are created instead of presenting the reality of Holub's travels. In this context, the text also deals with Holub's relationship to colonialism and his presentation of South Africa as an “exotic” place.
Klíčová slova:
advertisement; colonialism; exoticism Zdrojový dokument: Léta putování. Člověk na cestách v dlouhém 19. století, ISBN 978-80-200-3517-2
Instituce: Ústav dějin umění AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný v příslušném ústavu Akademie věd ČR. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11104/0355132