Original title:
Výzkum žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka v základních školách. Průběžná výzkumná zpráva
Translated title:
Research on Pupils with Insufficient Proficiency in the Language of Instruction in Primary Schools. Interim Research Report
Authors:
Mikešová, Renáta ; Tollarová, B. ; Šimon, Martin ; Stachová, Jana ; Kostelecká, Y. ; Zhmurko, Olga ; Krchová, A. ; Leontiyeva, Yana Document type: Research reports
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Průběžná výzkumná zpráva představuje výsledky první fáze řešení projektu, ve které se autoři zaměřili na vzdělávání žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka v základních školách a na přechod žáků ze základních na střední školy. Zpráva prezentuje výsledky online šetření v základních školách v pěti krajích Česka se zaměřením na mapování počtu žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka a míry podpory, kterou tito žáci potřebují a ve škole získávají. V dalších kapitolách se věnujeme tématům, jako jsou organizace jazykové přípravy a jazykové podpory ve školách, dostupnost základních škol určených pro jazykovou přípravu pro žáky a studijní programy a kurzy češtiny jako druhého jazyka realizované vysokými školami.The interim research report presents the findings of the first phase of the project, focusing on the education of pupils with insufficient proficiency in the language of instruction in primary schools and the transition of pupils from primary to secondary schools. The report provides the results of an online survey conducted in primary schools across five regions of the Czech Republic. The survey aimed to map the number of pupils with limited proficiency in the language of instruction and the level of support these pupils require and receive in schools. Subsequent chapters address topics such as the organization of language preparation and support in schools, the transport accessibility of primary schools designated for language preparation, and Czech as a second language study programs and courses offered by universities.
Keywords:
education; integration; migration; schools Project no.: TQ01000160 Funding provider: GA TA ČR
Institution: Institute of Sociology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: https://hdl.handle.net/11104/0360365