Název:
Německá hudba jako prvek zprostředkovávání kultury ve vyučování němčiny jakožto cizího jazyka
Překlad názvu:
German music as an element of cultural mediation in the teaching of German as a foreign language
Autoři:
Čáslavková, Anežka ; Hejhalová, Věra (vedoucí práce) ; Maurach, Martin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
ger
Abstrakt: Tato bakalářská práce se zabývá využitím německé hudby jako prostředku kulturní mediace ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Hudba je univerzálním jazykem, který propojuje lidi napříč kulturami a generacemi. Německá hudební scéna nabízí širokou paletu žánrů a stylů. Každý z těchto žánrů může být efektivním nástrojem pro výuku němčiny, protože obsahuje nejen jazykové prvky, ale také kulturní a historické kontexty, které mohou obohatit výuku. Cílem této práce je ukázat, jak může hudba obohatit výuku němčiny a přispět k rozvoji interkulturních kompetencí, což je nezbytné pro úspěšnou komunikaci v multikulturním světě. Práce si jednak definuje klíčová východiska nutná pro využití hudby ve výuce, jednak obsahuje tři pracovní listy, které mohou učitelé ihned použít ve výuce, spolu s konkrétními komentáři pro integraci hudby do výuky cizího jazyka. Každý pracovní list zahrnuje vybranou německou píseň, cvičení na porozumění textu a lexikální cvičení a úkoly podporující diskusi o interkulturních tématech. Práce tedy přináší jednak obecný didaktický rámec, jednak konkrétní příklady využití hudby ve výuce jakožto prostředky pro rozvoj interkulturních kompetencí. Klíčová slova: Německojazyčná hudba, výuka cizích jazyků, kulturní mediace, interkulturní kompetence, didaktické metody. Abstract Diese...
Klíčová slova:
němčina jako cizí jazyk|didaktika němčiny|hudba|německá kultura|německá hudební scéna; German as a foreign language|didactics of German|music|German culture|German music scene