Original title:
Chovanie spotrebiteľa na trhu udržateľného odevného priemyslu
Authors:
Vatrtová, Martina Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
slo Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá chováním spotřebitele na trhu udržitelného oděvního průmyslu. Cílem práce bylo identifikovat faktory, které působí na spotřebitele při nákupu oblečení. K získání primárních dat bylo využito dotazníkového šetření. Na vyhodnocování hypotéz byl použit Pearsonův chí-kvadrát test a k potřebám segmentace spotřebitelů shluková analýza. K naplnění cíle práce bylo také třeba rozebrat fungování oděvního průmyslu ve světě, EU a v České republice. Tyto informace byly získány na základě sekundárních dat. Práce se dále zabývá dostupnými možnostmi opětovného použití oblečení, které vedou k prodloužení životního cyklu oblečení a minimalizaci odpadu. V neposední řadě bylo vymezeno postavení českého elektronického obchodu při nákupu oblečení v době pandemie COVID-19. Na závěr byla formulována doporučení pro oblast marketingových a obchodních aktivit zainteresovaných subjektů.The diploma thesis deals with consumer behaviour in the market of sustainable clothing industry. The main goal of this work was to identify the factors that affect the consumer when buying clothes. A questionnaire survey was used to obtain primary data. Pearson's chi-squared test was used to assess statistical hypotheses and cluster analysis was used for consumer segmentation. In order to fulfil the goal of the work, it was also necessary to analyze the functioning of the clothing industry in the world, the EU and the Czech Republic. For this purpose secondary data were used. The work also deals with the available options for reusing clothes, which lead to prolonging the life cycle of clothes and minimizing waste. Last but not least, the position of the Czech e-commerce in the purchase of clothing during the COVID-19 pandemic was defined. Finally, recommendations were proposed for marketing and business activities of entities operating in the market of sustainable clothing.
Keywords:
chování spotřebitele; clothing industry; consumer behaviour; environment; oděvní průmysl; pomalá móda; slow fashion; sustainability; textile industry; textilní průmysl; udržitelnost; životní prostředí