Název:
Adaptace adolescentů na prostředí středních škol
Autoři:
Izdný, Radomír Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] ABSTRAKT Bakalářská práce je zaměřena na usnadnění adaptace žáků prvních ročníků učebních oborů při nástupu do prvního ročníku střední školy. Cílem bakalářské práce je, na základě provedeného průzkumu, navrhnout nejvhodnější adaptační aktivity. V první, teoretické části, je popsáno období dospívání. Jeho jednotlivá období, fyzické a psychické změny, kterými adolescent prochází. Přechod ze základní školy na střední školu je pro žáky náročný z mnoha příčin a je pro ně spojen s různou mírou stresu. Jsou popsány aspekty úspěšné adaptace a jednotlivé adaptační aktivity vhodné pro žáky. Dále je v práci přiblížena funkce adaptačních kurzů a jejich historie. Použito bylo studium odborné literatury, analýza takto získaných informací, jejich syntéza a srovnávání. V praktické části bylo využito dotazníkové metody. Respondenty byli žáci prvních ročníků Střední školy řemesel a služeb ve Velkém Meziříčí. Průzkumem bylo zjišťováno, co současným žákům při vstupu do této školy, dělalo největší problémy. Zhodnocením a analýzou získaných informací byly získány podklady pro navržení nejvhodnější adaptační aktivity pro žáky této školy. Závěry vyplývající z praktické části jsou určeny pro management uvedené střední školy, ale i návodem nebo vzorem pro školy podobného typu.ABSTRACT The thesis is focused on facilitating the adaptation of students of the first years of apprenticeship by the entering the first year of a secondary school. The aim of this study is to design the most appropriate adaptation activity based on research carried out. Adolescence, its individual periods, physical and psychological changes an adolescent goes through, are described in the first, theoretical part. The transition from primary school to secondary school is challenging for pupils because of many reasons and is linked with varying degrees of stress. Aspects of successful adaptation and individual adaptation activities suitable for children are described in the thesis. The function of adaptation courses and their history is described in the study. The Study of literature, analysis of the acquired information, their synthesis and comparison were used. The questionnaire method was used in the practical part. Respondents were pupils of the first years at the Secondary school of crafts and services in Velké Meziříčí. The survey examined the greatest problems of the current pupils while entering the school. The data for designing the most appropriate adaptation activity for pupils of this school were obtained by evaluating and analyzing the acquired information. The conclusions drawn from the practical part are intended for management of the mentioned secondary school, but it also could be used as an instruction or a model for schools of a similar type.
Klíčová slova:
adaptace; adaptační kurz; adolescence; zážitková pedagogika