Název:
Vlivy působící na výběr střední školy u romských žáků
Autoři:
Horká, Terezie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vlivy, které působí na výběr střední školy u romských žáků. V teoretické části je vymezena romská národnost, charakteristiky romské kultury a romský žák. Dále je zde popisována volba střední školy a s ní definované pojmy jako volba povolání a volba další vzdělávací dráhy. V dané problematice jsou uvedeny výsledky několika výzkumů, které byly realizovány v minulosti. Z těchto výzkumů vyplývají faktory, které na žáka působí při výběru střední školy a daného oboru. Hlavním cílem teoretické části je poukázat na faktory, které na žáka základní školy při výběru střední školy působí a jakým způsobem. Metody použité pro zpracování teoretické části jsou studium odborných literárních zdrojů, pedagogických časopisů, tvorba výpisků a jejich analýza, srovnání a syntéza. Hlavním cílem praktické části je zmapování vlivů, které na romské žáky základních škol při výběru další vzdělávací dráhy působí a jakým způsobem. Metoda použitá pro zpracování praktické části bude polostrukturovaný rozhovor s pěti informanty. Bude použito záměrné vzorkování na typických případech. Informanty budou žáci devátých ročníků základních škol, kteří se účastní projektu Doučování v Muzeu romské kultury. Data z rozhovorů budou vyhodnocena pomocí otevřeného kódování.The bachelor thesis deals with factors affecting the choice of a high school for Romani pupils. The theoretical part defines the Romani nationality, characteristics of the Romani culture and a Romani pupil. Furthermore it describes the choice of a high school and relevant defined terms as choice of occupation and choice of further educational carrier. The given problematics includes results of several surveys made in the past. Factors affecting the pupil while choosing a high school and a given field of study follow from these surveys. The main aim of the theoretical part is to show the factors, which affect the pupil of the primary school while choosing the high school and in which way. Methods used to draw up the theoretical part are: study of special literal sources, pedagogic journals, creation of excerpts and their analysis, comparison any synthesis. The main aim of the practical part is to map factors affecting on the Romani pupils of primary schools while choosing the further educational carrier and in which way. Semi-structured interview with five informants is a method applied to draw up the practical part. Purposive sampling on typical cases is used. Informants are pupils of the ninth class of the primary schools, which take part in the project Tutoring in the Museum of Romani Culture. Data from interviews are evaluated by means of the open coding.
Klíčová slova:
romská kultura; romská národnost; romský žák; volba další vzdělávací dráhy; volba povolání; volba střední školy