Název:
Syndrom vyhoření v profesi učitele střední odborné školy
Autoři:
Štěpánek, Karel Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tématem syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků střední odborné školy. Cílem teoretické části práce je definovat pojmy stres, jeho zdroje, příčiny a vliv stresu na lidský organismus. Popsat průběh stresové reakce a zdůraznit strategie zvládání stresu. Teoretická část je završena tématem syndromu vyhoření jako možného důsledku chronicky působícího stresu na učitele. Metodami použitými pro zpracování teoretické části jsou kompilace, komparace, analýza a následná syntéza informací získaných studiem odborných literárních zdrojů a zákonů. Cílem praktické části práce je zjistit výskyt syndromu vyhoření mezi pedagogickými pracovníky střední odborné školy. Pro dosažení cíle praktické části je využita metoda dotazování, konkrétní technikou sběru dat je dotazník. Získaná data z dotazníků jsou zpracována za využití popisné statistiky. Průzkumným vzorkem jsou učitelé na vybrané střední odborné škole v Jihomoravském kraji.The bachelor thesis deals with the issue of burnout syndrome among secondary vocational schools pedagogical staff. The aim of the theoretical part of the thesis is to define the characteristics of stress, its root causes, effects and the influence of stress on the human organism. Describe the development cycle of the stress response and emphasize strategies for coping with stress. The theoretical part will be completed by focussing on the topic of burnout syndrome as a possible cause of chronic stress found in teachers. The methods used for the theoretical part will be the analysis and subsequent synthesis of information obtained by studying the specialized literary sources and laws. The aim of the practical part of the thesis is to analyze the occurrence of burnout syndrome among secondary vocational school pedagogical staff. In order to achieve the main objective of the practical part, a questionaire is used in order to collect the required data. The data obtained from the questionnaires was processed by using descriptive statistics. A selection of teachers from secondary vocational schools from the South Moravian Region were used as trail sample.
Klíčová slova:
profese učitel; stres; syndrom vyhoření