Název:
Systémy zapalování zážehových motorů
Autoři:
Sikora, Jakub Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Velkou měrou působí na spalováni v zážehovém motoru, proces zažehnutí směsi paliva se vzduchem. Je zapotřebí ho řídit, měnit okamžik zážehu vzhledem k podmínkám ve kterých motor pracuje. Zapalováni musí vzít v potaz všechny aspekty provozu spalovacího motoru a vyhodnotit správný okamžik, kdy provést zapálení směsi. Tím se velkou měrou ovlivňuje výkon spalovacího motoru a jeho účinnost. Správný okamžik zážehu ovlivňuje i složení spalin odcházejících ze spalovacího procesu. Tato práce sumarizuje možnosti zapálení směsi a možnosti řízeni správného okamžiku zážehu. Jsou zde popsány základní části současných zapalování, rozdíly a vylepšeni. Také je zde popsán postupný vývoj od mechanického ovládáni zážehu a změny doby zážehu, vzhledem k podmínkám provozu až po moderní způsoby regulace pomocí elektronických řídících jednotek, které informace shromažďují pomocí elektronických snímačů. Na závěr se věnuji modernímu způsobu zapálení směsi bez iniciace elektrickým výbojem. Dochází ke vzníceni směsi paliva se vzduchem způsobenému nárůstem teploty vlivem jejího stlačeni ve spalovacím prostoru tzv. HCCIIgnition process of fuel-air mixture has a large degree of combustion process in the petrol engine. It is necessary to control it , change the moment of ignition due to the conditions in which the engine operates . The ignition have to take into account all aspects of operation of the combustion engine and have to evaluate the right time to perform ignition of the mixture . It has great effect on the performance of the internal combustion engine and its efficiency. The right moment of ignition affects the composition of the flue gas leaving the combustion process. This work summarizes the probability of ignition of the mixture and the possibility of controlling the proper moment of ignition. There are described basic parts of the current ignition, differences and improvements. Also there are described the gradual development of the mechanical operation of the ignition and ignition time change due to traffic conditions to modern methods of regulation by electronic control units collect informations by electronic sensors. The conclusion is devoted to the modern way of igniting the mixture without initiating an electric discharge. There ignited fuel-air mixture be caused an increase in temperature due to its compression in the combustion chamber, called the HCCI.
Klíčová slova:
regulace úhlu předstihu zážehu; zapalování; zážehový motor