Název:
Rizikového chování z pohledu školního metodika prevence na střední odborné škole
Autoři:
Poláková, Renata Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na rizikové chování z pohledu školních metodiků prevence působících na středních odborných školách. Hlavním cílem mé bakalářské práce je zjistit, popsat a interpretovat zapojení školních metodiků prevence do řešení a prevence rizikového chování na střední odborné škole. V teoretické části je charakterizováno rizikové chování u adolescentů, také jeho formy a sním související příčiny a projevy. Dále obsahuje popsání školního metodika prevence, jeho působení v rámci školního poradenského pracoviště, náplň jeho práce a s tím související tvorba a charakteristika minimálního preventivního programu školy. Tato práce se dále zabývá poradenským procesem, možnostmi prevence rizikového chování na půdě školy, jejími typy a řešením rizikového chování. V neposlední řadě v souvislosti s řešením rizikového chování jsou popsány subjekty, které v tomto ohledu často s metodikem prevence či školou spolupracují. Praktická část obsahuje výsledky průzkumného šetření. Pro dosažení výsledků jsem zvolila kvalitativní přístup a nástrojem mi byl polostrukturovaný rozhovor se čtyřmi respondenty, respektive školními metodiky prevence působící na středních odborných školách. K výsledkům jsem se dopracovala díky metodě otevřeného kódování a následně je zanesla do kapitoly doporučení pro pedagogickou praxi.The aim of this thesis focuses on teens risky behaviour from the point of view of secondary school prevention workers. The main purpose of my bachelor thesis is to find out, describe and interpret the involvement of prevention workers in dealing with the prevention of teen risky behaviour at secondary vocational schools. In the theoretical part of this thesis, forms, causes and acting of risky behaviour of adolescents are characterized. Then the thesis focuses on the work of the prevention specialist, his/her role within the school prevention department, his/her key responsibilities and creation of the School preventive programme. This thesis also looks at the advisory work, the possibilities of preventing the risky behaviour at schools, types of risky behaviour and how to deal with it. Last but not least external organizations which cooperate with the school and prevention workers are mentioned. The practical part shows the results of my survey. I have chosen the qualitative approach to reach the results and the means used was a semi-structured interview with four respondents – secondary school prevention workers. I reached the results thanks to the open coding method and afterwards I entered them into the chapter Suggestions for the educational practice.
Klíčová slova:
minimal preventive programme; minimální preventivní program; prevence rizikového chování; prevention of risky behaviour; risky behaviour; rizikové chování; school prevention workers; solution of risky behaviour; řešení rizikového chování; školní metodik prevence