Název:
Vplyv socio-ekonomických faktorov na dekarbonizáciu dopravy vo vybraných štátoch EÚ
Autoři:
Kováčiková, Laura Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
slo
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem práce bylo zjistit, do jaké míry mají socioekonomické faktory vliv na zavádění prostředků, které by měly vést k dekarbonizaci osobní dopravy. Současně byla testována stanovená hypotéza, že v ekonomicky vyspělejších zemích s vyšší paritou kupní síly je vyšší podíl elektromobilů na celkovém počtu nově registrovaných osobních automobilů. V teoretické části byly shrnuty hlavní příčiny zvyšování koncentrace skleníkových plynů v atmosféře, vliv sektoru dopravy na tento efekt, důsledky a možná řešení současné nepříznivé situace. V praktické části byly pomocí korelační analýzy a Pearsonova korelačního koeficientu popsány trendy vývoje a závislosti mezi vybranými proměnnými v období 2013–2019. Mezi všemi sledovanými dvojicemi proměnných byla zjištěna přímá lineární závislost. Bylo zjištěno, že legislativní opatření a stimuly motivující k nákupu osobních bateriových elektromobilů mají větší vliv na úspěšnost dekarbonizace odvětví dopravy než socioekonomický růst jednotlivých členských států EU.The main aim of the master´s thesis was to find out to what extent socio-economic factors have an impact on the introduction of means that should lead to the decarbonisation of passenger transport. At the same time, the established hypothesis that there is a higher share of electric vehicles in the total number of newly registered passenger cars in economically more advanced countries with higher purchasing power parity was verified. The theoretical part summarized the main causes of increasing concentrations of greenhouse gases in the atmosphere, the impact of the transport sector on this effect, the consequences, and possible solutions to the current unfavourable situation. In the practical part, the trends in the development and dependence between the selected variables in the period 2013–2019 were described using correlation analysis and Pearson correlation coefficient. A direct linear dependence was found between all pairs of variables studied. Legislative measures and incentives to encourage the purchase of personal battery electric vehicles were found to have a greater effect on the success of decarbonisation of the transport sector than the socio-economic growth of individual EU member states.
Klíčová slova:
bateriová elektrická vozidla; battery electric vehicles; decarbonisation; dekarbonizace; dopravní sektor; emise; emissions; European Union; Evropská unie (EU); greenhouse gasses; skleníkové plyny; transport sector