Název:
Současné vzdělávání a profese učitele střední školy
Autoři:
Piňosová, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V bakalářské práci bude pozornost věnována tématu dnešního vzdělávání s vazbou na profesi učitele střední školy. Cílem teoretické části bude definovat vzdělávací systém v ČR po roce 1989, popsat stupně a typy vzdělávání. Dále bude charakterizována učitelská profese, porovnávána její dřívější a stávající podoba. Následně bude analyzován významný dosavadní dokument Národní program rozvoje vzdělávání v České republice z roku 2002, který bude porovnán s aktuálním strategickým materiálem současného vzdělávání, tj. Strategií vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 z roku 2014. Další dílčí cíl bude pojednávat o prestiži učitelského povolání a popisovat hlavní problémy, které dnešní české učitele při výkonu jejich profese trápí a zatěžují. Metodou použitou pro zpracování teoretické části bude studium odborných literárních zdrojů, tvorba výpisků, jejich analýza, srovnání a syntéza. V praktické části bude cílem zjistit hlavní příčiny možné nespokojenosti učitelů s jejich profesí. Nástrojem pro sběr dat bude strukturovaný dotazník, navržený pro účely průzkumu. Respondenty budou pedagogičtí pracovníci středních odborných škol a středních odborných učilišť v Jihomoravském kraji. Zjištěná data budou zpracována za využití popisné statistiky.The main focus of the theoretical part is to define the educational systém in the CR after 1989 and to describe stages and types of education. The next part deals whith characteristics of the profession of a teacher and comparison of this profession in the past and nowadays. The thessis also analyses a signifiacant dokument from 2002, called the Natioal programmme for development of education in the CR which is being compared to s strategic material of current education from 2014, called Strategy of an educational policy of the CR until 2020. The next part of the thesis deals with a prestige of the teaching profession and it describes the main problems which the teachers have to deal with. The method used in theoretical part is the study of specialized literky sources, making notes and analysis and synthesi sof the notes. The main of the practical part is to find out the main causes of dissatisfaction of the teachers with their jobs. The method of the research is a questionnaire. The teaching staff of secondary schools and vocational schools will be the respondents in the South-Moravian region The data obtained in the research will be processed by using descriptive statistics.
Klíčová slova:
učitel; učitelská profese; vzdělávací systém