Název:
Možnosti rozvoje trolejbusové dopravy ve městě Brně
Autoři:
Hezina, Jan Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce si klade za cíl zjistit, jaké jsou možnosti rozvoje trolejbusové dopravy v Brně a okolí. Stav trolejbusové sítě je téměř 20 let neměnný a v souvislosti s postupným zvyšováním elektromobility ve městech se tak trolejbus jako elektrické vozidlo, známé již na začátku 20. století, opět dostává do popředí. Rozvoji trolejbusů napomáhají i rostoucí nároky na ekologizaci dopravy a zpřísňování emisních limitů spalovacích motorů. Obzvláště pak v centrech měst, kde je provoz nejkoncentrovanější. Trolejbusy v dnešní době mohou konkurovat autobusové dopravě, díky postupnému vývoji tzv. parciálních trolejbusů, které jsou schopny jízdy i bez trolejového vedení do vzdálenosti 10-15 km a jsou schopny rekuperace. Brno má pro provoz trolejbusů vhodný kopcovitý profil tras linek, na kterých jsou však nasazovány převážně autobusy. Mnohdy i přesto, že jezdí značnou částí svojí trasy pod trolejovým vedením, avšak bez užitku. Cílem tedy je najít takové autobusové linky, které by svými parametry byly pro případnou elektrifikaci v budoucnu nejvíce vhodné. Dále byl v práci ověřen možný provoz tříčlánkových vozů na nejvíce exponovaných trolejbusových linkách 25 a 26 a také možný provoz parciálních trolejbusů. Všechny zvažované možnosti rozvoje byly podloženy a vyhodnoceny na základě naměřených dat vytíženosti vozidel.This diploma thesis aims to find out what are the possibilities for the development of trolleybus transport in Brno. The state of the trolleybus network has been unchanged for almost 20 years, and in connection with the gradual increase of electromobility in cities. Trolleybuses today can compete with bus transport, thanks to the gradual development of trolleybuses with batteries, which are able to run even without an overhead line to 10-15 km and are capable of recuperation. The aim is found bus lines that would be most suitable for electrification in the future. Also, the possible operation of three-section cars on the most exposed lines 25 and 26 and also the possible operation of battery trolleybuses were verified in the work. All considered options were based on measuring vehicle occupancy data.
Klíčová slova:
battery trolleybus; Brno; city transport; MHD; occupancy of vehicles; parciální trolejbus; public transport; three-section trolleybus; trolejbusová trať; tříčlánkový trolejbus; vytíženost vozidel