Název:
Vzdělávání žáků s tělesným postiženým na SŠ a jejich integrace a inkluze
Autoři:
Sušilová, Sabina Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá vzděláváním žáků s tělesným postižením na středních školách a jejich následnou inkluzí a integrací. Cílem teoretické části je vymezení základních pojmů. První část teoretické práce se zabývá etiologií tělesně postižených, somatopedií, druhy a projevy postižení. Následná část je zaměřená na integraci a inkluzi žáků do hlavního proudu vzdělávání, do kterého spadá školní prostřední, kompenzační pomůcky a další podpůrná opatření. Hlavním cílem praktické části bylo získat zkušenosti handicapovaných jedinců, které prožívali v průběhu střední školy. Celkem byli dotazováni tři respondenti, z toho dvě ženy a jeden muž. Dotazovaní se od sebe liší věkem a zaměřením střední školy. Praktická část je zpracována formou případových studií s následnými rozbory rozhovorů. Vyhodnocování probíhalo na bázi zpracování polostrukturovaných rozhovorů a následné analýze získaných dat. Hlavní rozdílem mezi respondenty jsou druhy postižení. Dva měli již vrozenou vadu končetiny, ovšem třetí respondentka získala postižení až během studia střední školy. Závěrem bakalářské práce bude doporučení pro pedagogickou praxi.This bachelor thesis deals with education of handicapped high school students and their further inclusion and integration into education process. The aim of this thesis is to define the basics concepts. The first theoretical section of the thesis focuses on the etiologies of the disabled, further the somatopedia, and types and manifestations of disabilities. The consequent section addresses integration and inclusion of the students into the conventional education including factors of school environment, compensatory tools and other support measures. The main objective of the practical part of the thesis is to gather knowledge and life experience of the disabled gained during their high school studies. In total three subjects were questioned including two women and one man. The respondents are different at their age and the focus of their educations. The practical part of the thesis is structured in forms of case studies with subsequent analysis of the interviews. The evaluation of data was executed based on the processing of semi-structured interviews, and subsequent analysis of the obtained data. The analysis concluded that the main difference between the respondents are the types of their disabilities. Two subjects already had a congenital limb defect, but on the other hand the third subject only acquired a disability during her high school studies. The results of the bachelor thesis are practical recommendations for the education process.
Klíčová slova:
choice of high school; disability; education; family support; handicap; help of classmates; inclusion; inkluze; integrace; integration; podpora rodiny; pomoc spolužáků; přístup učitelů; přístup školy; school approach; teacher's approach; tělesné postižení; volba střední školy; vzdělávání