Název:
Stres a jeho zvládání u žáků 2. ročníku střední odborné školy
Autoři:
Nevřivá, Jitka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V práci bude zpracováno téma Stres a jeho zvládání u žáků 2. ročníku střední odborné školy. Cílem teoretické části je definovat pojem stres, vznik stresu a jeho druhy. Popsat jak se stres u jedince projevuje po fyziologické stránce a jaké možné negativní dopady, při dlouhodobém působení může mít. Dále je cílem nastínit, co může být příčinou stresu a jaké je možno volit strategie pro jeho zvládání. Metodami použitými pro zpracování teoretické části je studium odborných literárních zdrojů a legislativy z oblasti psychologie a pedagogiky, tvorba výpisků, jejich analýza, srovnání a syntéza. Cílem praktické části je analýza stresorů a popis copingových strategií. Zjistit, jaké možné způsoby zvládání stresových situací žáci na střední škole volí, které varianty jsou nejvíce preferovány a naopak, které nejsou oblíbené. Použita byla dotazníková metoda. Nástrojem sběru dat byl dotazník upravený pro účely průzkumu. Respondenty byli žáci druhého ročníku oboru vzdělávání Informační technologie na vybrané střední škole. Data z dotazníku byla zpracována za využití popisné statistiky. Z průzkumného šetření vyplynulo, že nejvíce náročnou situací ve škole je pro žáky prezentace referátu nebo domácího úkolu. Pokud se žáci dostanou do stresových situací, dovedou si zvolit vhodné copingové strategie, které jim pomohou se se stresem lépe vyrovnat.The thesis will examine the topic of Stress and its management in second-year students at a secondary technical school. The aim of the theoretical part is to define the term stress, the origins of stress and its types. To describe how stress manifests itself physiologically and what possible negative effects it can have when experienced over a long period of time. To outline what might cause stress and what strategies one can choose to cope with stress. The methods used for composing the theoretical part include the study of specialized literature sources and legislation in the field of psychology and pedagogy, note taking and their analysis, comparison and synthesis. The aim of the practical part is the analysis of stressors and description of coping strategies. The aim is to find out what ways of stress management secondary school students choose, which options are most preferred and which are, on the contraty, not popular. The questionnaire method has been employed. The tool for data collection was questionnaire adapted for the purposes of the research. The respondents were second-year students at a selected secondary school specializing in Information technologies. The questionnaire data were processed with the use of descriptive statistics. The results have shown that the most demanding school situation for students is the presentation of an assigned topic or of homework. If students experience stressful situations, they are able to choose suitable coping strategies, which help them to deal with stress better.
Klíčová slova:
copingové strategie; odolnost; stres; stresory; zátěž